Palvelutuotteen markkinoille lanseeraamisen toimintamalli
Sillanpää, Janne (2014)
Sillanpää, Janne
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120217833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120217833
Tiivistelmä
Nykyisin palveluiden ja palvelutuotteiden merkitys yritysten liiketoiminnalle on kasvanut hyvinkin merkittäväksi. On siis tärkeää, että näiden palvelutuotteiden lanseeraukset tehdään suunnitelmallisesti. ABB:lla Medium Voltage Products -liiketoimintayksikössä huomattiin, että palvelutuotteita on kehitetty monenlaisia, mutta monia niistä ei ole kunnolla markkinoitu tai lanseerattu markkinoille. Tämän työn tarkoituksena oli kehittää palvelutuotteiden lanseeraamiselle toimintamalli, jota voidaan käyttää Suomessa. Mahdollisesti Medium Voltage Service -tuoteyksikkö hyödyntäisi mallia myös muiden maiden ABB -yksiköiden kanssa palvelutuotteiden lanseeraamiseen.
Työn tutkimusosuus koostuu kirjallisuus- ja haastattelututkimuksesta. Haastateltavina olivat lähinnä ABB:n sähkönjakelupuolen huoltojen ja palveluiden myyjät. Haastattelu-tutkimuksen tärkein tavoite oli hakea vastaus lanseeraustapaan, eli siihen miten ja missä uusi palvelutuote esitellään asiakkaille. Tähän kysymykseen saatiin selkeä vastaus. Suurin osa haastateltavista mainitsi henkilökohtaisen asiakaskäynnin parhaaksi tavaksi kysyttäessä miten palvelutuotteen lanseeraus tulisi heidän mielestään tehdä. Lanseeraustapana toiseksi suosituimpana oli paikallinen lanseeraustapahtuma johon kutsutaan tietyn alueen asiakkaita. Tämä on hyvä tapa silloin, jos lanseerattavana on isompi kokonaisuus, esimerkiksi useampi palvelutuote, jotka liittyvät toisiinsa.
Työn lopputuloksena on kirjallisuus- ja haastattelututkimuksen tuloksista kehitetty toimintamalli palvelutuotteen lanseeraukselle. Mallista on pyritty saamaan mahdollisimman yksinkertainen, koska työn yhtenä tavoitteena oli, että malli ei saa olla liian monimutkainen. Työn tärkeimpänä tuloksena saatiin selkeä näkemys siitä, mikä on myyjien mielestä paras lanseeraustapa palvelutuotteelle. Lanseeraustapaan saatiin myös asiakkaiden mielipide, joka vastasi hyvin sitä mitä myyjät olivat haastatteluissa kertoneet. Yhtenä jatkokehityspolkuna työlle voisi olla tutkia miten Medium Voltage Service yk-sikön palveluita saadaan lanseerattua samalla mallilla muiden maiden ABB -yksiköille ja sitä kautta loppuasiakkaille ulkomailla.
Työn tutkimusosuus koostuu kirjallisuus- ja haastattelututkimuksesta. Haastateltavina olivat lähinnä ABB:n sähkönjakelupuolen huoltojen ja palveluiden myyjät. Haastattelu-tutkimuksen tärkein tavoite oli hakea vastaus lanseeraustapaan, eli siihen miten ja missä uusi palvelutuote esitellään asiakkaille. Tähän kysymykseen saatiin selkeä vastaus. Suurin osa haastateltavista mainitsi henkilökohtaisen asiakaskäynnin parhaaksi tavaksi kysyttäessä miten palvelutuotteen lanseeraus tulisi heidän mielestään tehdä. Lanseeraustapana toiseksi suosituimpana oli paikallinen lanseeraustapahtuma johon kutsutaan tietyn alueen asiakkaita. Tämä on hyvä tapa silloin, jos lanseerattavana on isompi kokonaisuus, esimerkiksi useampi palvelutuote, jotka liittyvät toisiinsa.
Työn lopputuloksena on kirjallisuus- ja haastattelututkimuksen tuloksista kehitetty toimintamalli palvelutuotteen lanseeraukselle. Mallista on pyritty saamaan mahdollisimman yksinkertainen, koska työn yhtenä tavoitteena oli, että malli ei saa olla liian monimutkainen. Työn tärkeimpänä tuloksena saatiin selkeä näkemys siitä, mikä on myyjien mielestä paras lanseeraustapa palvelutuotteelle. Lanseeraustapaan saatiin myös asiakkaiden mielipide, joka vastasi hyvin sitä mitä myyjät olivat haastatteluissa kertoneet. Yhtenä jatkokehityspolkuna työlle voisi olla tutkia miten Medium Voltage Service yk-sikön palveluita saadaan lanseerattua samalla mallilla muiden maiden ABB -yksiköille ja sitä kautta loppuasiakkaille ulkomailla.