Asiakastyytyväisyyskysely Pähkinäpensaan päiväkodin lasten vanhemmille
Kerttula, Pilvi (2014)
Kerttula, Pilvi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817448
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Pähkinäpensaan lasten vanhempien tyytyväisyyttä päivähoidon laatuun. Tarkoituksena oli myös verrata asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksia aiempaan vuonna 2010 tehtyyn kyselyyn.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena. Aineiston keruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, jossa oli 19 asteikkoon perustuvaa kysymystä sekä yksi avoin kysymys. Kyselylomakkeessa arviointiasteikko oli 1-5, jossa 1 tarkoitti huonoa ja 5 erinomaista. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostavat päivähoidon laatutekijät, päivähoitolaki, varhaiskasvatussuunnitelma ja kasvatuskumppanuuden määrittely sekä kuvaaminen.
Tutkimus osoitti, että Pähkinäpensaan päiväkodin lasten vanhemmat ovat pääsääntöisesti hyvin tyytyväisiä päivähoidon laatuun. Vanhemmilla oli mahdollisuus myös ehdottaa kehittämisideoita, mutta niitä ei saatu. Muutama vanhempi antoi yleistä palautetta päivähoidon toteuttamisesta.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena. Aineiston keruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, jossa oli 19 asteikkoon perustuvaa kysymystä sekä yksi avoin kysymys. Kyselylomakkeessa arviointiasteikko oli 1-5, jossa 1 tarkoitti huonoa ja 5 erinomaista. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostavat päivähoidon laatutekijät, päivähoitolaki, varhaiskasvatussuunnitelma ja kasvatuskumppanuuden määrittely sekä kuvaaminen.
Tutkimus osoitti, että Pähkinäpensaan päiväkodin lasten vanhemmat ovat pääsääntöisesti hyvin tyytyväisiä päivähoidon laatuun. Vanhemmilla oli mahdollisuus myös ehdottaa kehittämisideoita, mutta niitä ei saatu. Muutama vanhempi antoi yleistä palautetta päivähoidon toteuttamisesta.