A Qualitative Study for a Competence Development Plan
Granholm, Camilla (2014)
Granholm, Camilla
Yrkeshögskolan Novia
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110815374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110815374
Tiivistelmä
The main purpose of this bachelor’s thesis is to create a competence development plan for Technical Information at a company. The plan is based on qualitative research data from employees, team leaders and line managers within Technical Information Finland as well as internal stakeholders within the company’s Finnish branch. The secondary purpose is to map out the current competencies within Technical Information Finland. The results of the qualitative research can be used as a base during the budget reviews and when planning the training needs.
The qualitative research, carried out through interviews, provided a lot of input and a wide range of result. The conclusions of the results are that the department should put more effort on e.g. customer focus, documentation skills, quality awareness and communication. The purpose of the thesis was reached and many proposals for further research emerged during the process. Huvudsyftet med detta examensarbete är att skapa en plan för kompetensutveckling för avdelningen Technical Information vid ett företag. Planen är baserad på kvalitativt undersökningsmaterial, erhållet genom intervjuer med anställda, team ansvariga och avdelningschefer inom Technical Information Finland samt även genom intervjuer med interna samarbetspartners inom företaget. Det sekundära syftet är att redogöra för de nuvarande kompetenserna inom Technical Information Finland. Resultatet av den kvalitativa undersökningen kan användas som ett underlag vid planering av avdelningens skolningsbudget och vid kartläggning av skolningsbehov.
Den kvalitativa undersökningen, genomförd genom intervjuer och diskussioner, resulterade i ett omfattande material och ett brett resultat. Slutsatsen av resultatet är att avdelningen borde lägga mer resurser och mer fokus på skolningar berör t.ex. dokumentation, fokus på kunder, kvalitetstänkande och kommunikation. Syftet med examensarbetet uppnåddes och många idéer och förslag till fortsatt undersökning framkom under arbetets gång.
The qualitative research, carried out through interviews, provided a lot of input and a wide range of result. The conclusions of the results are that the department should put more effort on e.g. customer focus, documentation skills, quality awareness and communication. The purpose of the thesis was reached and many proposals for further research emerged during the process.
Den kvalitativa undersökningen, genomförd genom intervjuer och diskussioner, resulterade i ett omfattande material och ett brett resultat. Slutsatsen av resultatet är att avdelningen borde lägga mer resurser och mer fokus på skolningar berör t.ex. dokumentation, fokus på kunder, kvalitetstänkande och kommunikation. Syftet med examensarbetet uppnåddes och många idéer och förslag till fortsatt undersökning framkom under arbetets gång.