Pathfinding in a 3D-environment Using Unity3D
Oksa, Sampsa (2014)
Oksa, Sampsa
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120217898
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120217898
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimiva reitinhakualgoritmi 3D-ympäristöön käyttäen Unity3D pelimoottoria. Täysin toimiva A* reitinhakualgoritmi toteutettiin niin, että se pystyi suorittamaan kaksi eri testiä useammalla eri graafilla. Opinnäytetyö keskittyy reitinhaun toteutukseen ja siitä saatujen tulosten arviointiin. Tämän vuoksi opinnäytetyö ei keskity liiaksi eri variaatioihin ja optimointimahdollisuuksiin joita A* tarjoaa.
Opinnäytetyö alkaa reitinhakuun tutustumisella ja tarjoaa perustietoa siitä, mitä se on ja miten sitä voidaan käyttää. Kun perustiedot on käyty läpi, opinnäytetyössä esitellään vanhempia hakutekniikoita, jotka ovat muokanneet tietä nykyaikaiselle reitinhaulle. Tämän jälkeen A*-algoritmia tarkastellaan tarkemmin, selittäen sen toiminnallisuutta ja avainominaisuuksia. Opinnäytetyössä tutkitaan tämän jälkeen eri tapoja, joilla A*-algoritmia voidaan muokata, jotta se toimisi parhaimmalla mahdollisella tavalla siinä sovelluksessa, jossa sitä käytetään. Osaa tiedoista käytetään myöhemmin opinnäytetyön toiminnallisessa osassa.
Kun kaikki tekniikat, joita A* voi käyttää, on esitelty, opinnäytetyön toiminallinen osa esitellään. Se määrittää toiminnallisen osan tavoitteen ja miten se toteutetaan. Esittelyssä kuvataan, miten reitinhaku lisätään ympäristöön ja kuinka siitä saatuja tietoja myöhemmin analysoidaan.
Opinnäytetyön loppu keskittyy projektin dokumentoimiseen ja testiympäristöjen järjestelyyn sekä itse testeihin. Dokumentaatio selittää myös minkä vuoksi tiettyjä asioita on käytetty ja millä tavalla ne vaikuttavat testien lopputulokseen. Tämän jälkeen tuloksia analysoidaan ja koko opinnäytetyön onnistumista arvioidaan.
Opinnäytetyö alkaa reitinhakuun tutustumisella ja tarjoaa perustietoa siitä, mitä se on ja miten sitä voidaan käyttää. Kun perustiedot on käyty läpi, opinnäytetyössä esitellään vanhempia hakutekniikoita, jotka ovat muokanneet tietä nykyaikaiselle reitinhaulle. Tämän jälkeen A*-algoritmia tarkastellaan tarkemmin, selittäen sen toiminnallisuutta ja avainominaisuuksia. Opinnäytetyössä tutkitaan tämän jälkeen eri tapoja, joilla A*-algoritmia voidaan muokata, jotta se toimisi parhaimmalla mahdollisella tavalla siinä sovelluksessa, jossa sitä käytetään. Osaa tiedoista käytetään myöhemmin opinnäytetyön toiminnallisessa osassa.
Kun kaikki tekniikat, joita A* voi käyttää, on esitelty, opinnäytetyön toiminallinen osa esitellään. Se määrittää toiminnallisen osan tavoitteen ja miten se toteutetaan. Esittelyssä kuvataan, miten reitinhaku lisätään ympäristöön ja kuinka siitä saatuja tietoja myöhemmin analysoidaan.
Opinnäytetyön loppu keskittyy projektin dokumentoimiseen ja testiympäristöjen järjestelyyn sekä itse testeihin. Dokumentaatio selittää myös minkä vuoksi tiettyjä asioita on käytetty ja millä tavalla ne vaikuttavat testien lopputulokseen. Tämän jälkeen tuloksia analysoidaan ja koko opinnäytetyön onnistumista arvioidaan.