Kaisanet Oy:n yrityspalveluiden myynnin uusi toimintamalli
Huusko, Juho (2014)
Huusko, Juho
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120217875
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120217875
Tiivistelmä
Selkeät toimintaohjeet tehostavat ja helpottavat myyntityön tekemistä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Kaisanet Oy:n yrityspalveluiden myyntihenkilöstölle nopeasti läpi käytävä kirjallinen toimintaopas, joka annetaan jatkossa uusille myyjille työhön perehdyttämisen yhteydessä. Näin yrityksen yleiset toimintatavat selviävät heille heti työsuhteen alussa.
Opinnäytetyöprosessi alkoi aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen perehtymisellä. Työn teoreettinen viitekehys rakentui asiakaslähtöisen liiketoiminnan sekä myyntiprosessin ympärille. Teoria antoi soveltuvat näkökulmat uuden toimintamallin ja -oppaan tekemistä varten.
Empirian osion alussa tutustuttiin Kaisanetilla aiemmin käytössä olleeseen myyntiprosessiin. Se ei olisi ollut mahdollista ilman myynninjohdon ja yrityspalveluiden myyntihenkilöstön yhteistyöhalukkuutta. Myyntiprosessin selvittämisen ensimmäinen vaihe oli valmistaa keskustelurunko yritysmyyntiä tekevien myyjien henkilökohtaisia haastatteluja varten. Sen avulla pidettiin huolta, että myyntihenkilöstön henkilökohtaiset toimintatavat saatiin selvitettyä ja määriteltyä mahdollisimman tarkasti. Haastattelut rakentuivat kysymyksistä, jotka koskivat ennakkovalmistelua, yhteydenottoa, myyntitapahtumaan valmistautumista, myyntitapahtumaa, kaupan päättämistä ja jälkihoitovaihetta.
Työn tulokset selviävät kehitystyön toteutusta käsittelevästä osasta. Myyntiprosessin vaiheista tehtiin aikaisempaa selkeämmät kuvaukset. Kaisanetin B-toB-myyjät tekevät jatkossa tiivistä yhteistyötä tuotevastaavien sekä tuotanto-osaston henkilöstön kanssa. Opinnäytetyön tuloksena yrityspalveluiden myyntiosaston henkilöstölle syntyi selkeä toimintamalli ja -opas (liite 2). Näin varmistetaan, että Kaisanetin myyntiprosessi on jatkossa aikaisempaa tehokkaampi ja se pysyy samanlaisena, vaikka myyjät vaihtuisivatkin.
Opinnäytetyöprosessi alkoi aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen perehtymisellä. Työn teoreettinen viitekehys rakentui asiakaslähtöisen liiketoiminnan sekä myyntiprosessin ympärille. Teoria antoi soveltuvat näkökulmat uuden toimintamallin ja -oppaan tekemistä varten.
Empirian osion alussa tutustuttiin Kaisanetilla aiemmin käytössä olleeseen myyntiprosessiin. Se ei olisi ollut mahdollista ilman myynninjohdon ja yrityspalveluiden myyntihenkilöstön yhteistyöhalukkuutta. Myyntiprosessin selvittämisen ensimmäinen vaihe oli valmistaa keskustelurunko yritysmyyntiä tekevien myyjien henkilökohtaisia haastatteluja varten. Sen avulla pidettiin huolta, että myyntihenkilöstön henkilökohtaiset toimintatavat saatiin selvitettyä ja määriteltyä mahdollisimman tarkasti. Haastattelut rakentuivat kysymyksistä, jotka koskivat ennakkovalmistelua, yhteydenottoa, myyntitapahtumaan valmistautumista, myyntitapahtumaa, kaupan päättämistä ja jälkihoitovaihetta.
Työn tulokset selviävät kehitystyön toteutusta käsittelevästä osasta. Myyntiprosessin vaiheista tehtiin aikaisempaa selkeämmät kuvaukset. Kaisanetin B-toB-myyjät tekevät jatkossa tiivistä yhteistyötä tuotevastaavien sekä tuotanto-osaston henkilöstön kanssa. Opinnäytetyön tuloksena yrityspalveluiden myyntiosaston henkilöstölle syntyi selkeä toimintamalli ja -opas (liite 2). Näin varmistetaan, että Kaisanetin myyntiprosessi on jatkossa aikaisempaa tehokkaampi ja se pysyy samanlaisena, vaikka myyjät vaihtuisivatkin.