Luksusbrändin vienti Arabiemiraatteihin
Guttorm, Katariina (2014)
Guttorm, Katariina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717181
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717181
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoittena oli kuvata kansainvälistyvän ”born global” yrityksen liiketoiminnan aloittamista ja uuden luksustuotteen lanseerausta Arabiemiraateissa sekä antaa tietoa toimintaansa Arabiemiraateissa aloittavalle tai laajentavalle yrikselle. Työssä tarkasteltiin liiketoiminta-aluetta, perehdyttiin kulttuurieroihin ja brändin rakentamiseen. Lisäksi työssä pohdittiin kansainvälistymistä ja yrittäjyyttä.
Autoetnografisena tapaustutkimuksena toteutetun opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli Arabiemiraattien markkinoita ja liiketoimintatapoja tutkien kerätä tietoa kansainvälistyville suomalaisille yrityksille: Kohderyhmänä erityisesti yritykset, joiden tavoitteena on liiketoiminnan aloittaminen Arabiemiraateissa tai uuden luksusbrändin luominen Arabiemiraattien markkinoille. Teoriaosuus keskittyy liiketoiminta-alueen tarkasteluun ja luksusbrändin luomiseen. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin muun muassa kirjallisuutta ja tilastoja sekä erityisesti kulttuuriin ja tapoihin liittyvää omaa kokemuspohjaa. Arabiemiraattien väestö koostuu useista kansallisuuksista, joiden kulttuurin tuntemus edesauttavat liiketoiminta-alueella menestymisessä. Opinnäytetyössä on runsaasti kokemukseen ja tutkimuksiin perustuvaa tietoa, joka sisältää arvokasta ohjeistusta maahan suuntaavalle yritykselle. Työn lopputulemana syntyi Arabiemiraattien markkinoille suuntaavalle yritykselle tietopaketti markkina-alueesta ja luksusbrändin luomisesta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että liiketoiminnan aloittamiseen ja pärjätäkseen markkinoilla Arabiemiraateissa vaaditaan hyvää alueellista tuntemusta. Luksusbrändi syntyy mielikuvista ja mielikuvat vuorovaikutuksesta, jolloin kulttuuriosaaminen on kilpailuetu. Markkina-alueena Arabiemiraatit tarjoaa miltei rajattomasti mahdollisuuksia, mutta onnistuakseen ja menestyäkseen yrityksen on sopeuduttava ja kyettävä toimimaan erilaisessa liiketoimintaympäristössä.
Asiasanat: brändi, Arabiemiraatit, luksus, kulttuuri
Autoetnografisena tapaustutkimuksena toteutetun opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli Arabiemiraattien markkinoita ja liiketoimintatapoja tutkien kerätä tietoa kansainvälistyville suomalaisille yrityksille: Kohderyhmänä erityisesti yritykset, joiden tavoitteena on liiketoiminnan aloittaminen Arabiemiraateissa tai uuden luksusbrändin luominen Arabiemiraattien markkinoille. Teoriaosuus keskittyy liiketoiminta-alueen tarkasteluun ja luksusbrändin luomiseen. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin muun muassa kirjallisuutta ja tilastoja sekä erityisesti kulttuuriin ja tapoihin liittyvää omaa kokemuspohjaa. Arabiemiraattien väestö koostuu useista kansallisuuksista, joiden kulttuurin tuntemus edesauttavat liiketoiminta-alueella menestymisessä. Opinnäytetyössä on runsaasti kokemukseen ja tutkimuksiin perustuvaa tietoa, joka sisältää arvokasta ohjeistusta maahan suuntaavalle yritykselle. Työn lopputulemana syntyi Arabiemiraattien markkinoille suuntaavalle yritykselle tietopaketti markkina-alueesta ja luksusbrändin luomisesta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että liiketoiminnan aloittamiseen ja pärjätäkseen markkinoilla Arabiemiraateissa vaaditaan hyvää alueellista tuntemusta. Luksusbrändi syntyy mielikuvista ja mielikuvat vuorovaikutuksesta, jolloin kulttuuriosaaminen on kilpailuetu. Markkina-alueena Arabiemiraatit tarjoaa miltei rajattomasti mahdollisuuksia, mutta onnistuakseen ja menestyäkseen yrityksen on sopeuduttava ja kyettävä toimimaan erilaisessa liiketoimintaympäristössä.
Asiasanat: brändi, Arabiemiraatit, luksus, kulttuuri