Aktiivisesti kiinni ryhdistä ja ergonomiasta yhdessä oppilaiden kanssa : Ryhtiopas yli rajojen
Palojärvi, Alma; Korjonen, Minna (2014)
Palojärvi, Alma
Korjonen, Minna
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418379
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418379
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena oli interaktiivisia menetelmiä apuna käyttäen kerätä tietoa oppilaille merkittävistä asioista ryhtiä sekä ergonomiaa koskien ja saamamme tiedon pohjalta koota ryhtiopas internetiin, ArctiChildren InNet -sivulle. Opinnäytetyömme tarkoituksena on tuotetun oppaan avulla antaa fysioterapeuteille uutta materiaalia, jonka avulla jakaa tietoa ryhdistä ja ergonomiasta koululaisille. Opinnäytetyömme tarkoituksena on tuottaa toimeksiantajallemme uutta materiaalia oppilaita osallistavan keinon avulla ja saada näin oppilaiden ääntä kuuluville.
Toimeksiantajamme on ArctiChildren InNet –hanke, joka toimii Barentsin alueella (Suomi, Venäjä, Ruotsi ja Norja). Hankkeessa korostuu kouluikäisten lasten terveyden edistäminen internetin välistyksellä, sekä kansainvälinen yhteistyö. Näin ollen myös omassa opinnäytetyössämme nousee esille yhdessä tekeminen, oppilaiden ääni ja kansainvälisyys.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen työ, jonka lopputuotteena on ryhtiopas. Opas on toteutettu tuotteistamisprosessin kautta, jonka pohjana olemme käyttäneet Jämsä & Manninen - tuotteistaminen sosiaali- ja terveysalalla -teosta. Opinnäytetyömme teoreettinen viitekehys ja ryhtioppaan teoriasisältö rakentuu oppilaiden tuottaman materiaalin ympärille.
Ryhtioppaassa hyödynnettävää materiaalia keräsimme Ivalon ja Murmanskin kouluilla toteutetuilla Pajapäivillä. Pajapäiville osallistuneet oppilaat työstivät ideakarttoja neljästä eri ryhtiin ja ergonomiaan liittyvästä aihealueesta. Pajapäiville osallistui yhteensä 75 oppilasta, joista 60 Ivalon koulusta ja 15 Mur-manskin koulusta. Oppilaat olivat yläasteen kahdeksannelta luokalta.
Muita tietoja: Oppaaseen liittyy sähköisessä muodossa oleva ryhtiopas ArctiChildren InNet sivuilla.
Toimeksiantajamme on ArctiChildren InNet –hanke, joka toimii Barentsin alueella (Suomi, Venäjä, Ruotsi ja Norja). Hankkeessa korostuu kouluikäisten lasten terveyden edistäminen internetin välistyksellä, sekä kansainvälinen yhteistyö. Näin ollen myös omassa opinnäytetyössämme nousee esille yhdessä tekeminen, oppilaiden ääni ja kansainvälisyys.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen työ, jonka lopputuotteena on ryhtiopas. Opas on toteutettu tuotteistamisprosessin kautta, jonka pohjana olemme käyttäneet Jämsä & Manninen - tuotteistaminen sosiaali- ja terveysalalla -teosta. Opinnäytetyömme teoreettinen viitekehys ja ryhtioppaan teoriasisältö rakentuu oppilaiden tuottaman materiaalin ympärille.
Ryhtioppaassa hyödynnettävää materiaalia keräsimme Ivalon ja Murmanskin kouluilla toteutetuilla Pajapäivillä. Pajapäiville osallistuneet oppilaat työstivät ideakarttoja neljästä eri ryhtiin ja ergonomiaan liittyvästä aihealueesta. Pajapäiville osallistui yhteensä 75 oppilasta, joista 60 Ivalon koulusta ja 15 Mur-manskin koulusta. Oppilaat olivat yläasteen kahdeksannelta luokalta.
Muita tietoja: Oppaaseen liittyy sähköisessä muodossa oleva ryhtiopas ArctiChildren InNet sivuilla.