Kuinka kirjoittaa transmediaalinen tarina : Kongo 0900
Jalkanen, Jukka (2014)
Jalkanen, Jukka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120217846
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120217846
Tiivistelmä
Digitaalisuus ja sosiaalinen median ovat muuttaneet tavan kertoa tarinoita ja välittää tietoa. Myös pelilliset elementit ovat murtautumassa osaksi tarinankerrontaa. Kuinka nämä osatekijät voidaan yhdistää toimivaksi kokonaisuudeksi, osallistavaksi ja pelilliseksi draamaksi ja luoda elementeistä kiinnostava konsepti ja käsikirjoitus?
Opinnäytetyössäni tutkin transmediaalista kerrontaa, sen muotoja, rakenteita ja lainalaisuuksia sekä vertaan transmediaalista, monialustaista kerrontaa klassiseen hollywoodilaiseen, aristoteeliseen draamarakenteeseen. Transmediaalinen kerronta tarkoittaa yhden tarinan kertomista usealla julkaisualustalla, jotka kaikki valottavat tarinaa eri tavoin muodostaen ehjän kokonaisuuden ja jossa osien summa on enemmän kuin yksittäiset osat. Transmediaaliseen kerrontaan liittyy usein myös pelillisiä ja osallistavia elementtejä, keskeisesti reaalimaailmaan sijoittuvia alternate reality-pelejä (ARG). ARG:llä tarkoitetaan peliä ja kertomusta, joka käyttää digitaalisia kerrontavälineitä ja todellisuutta julkaisualustana. ARG-peleissä peliin kuulumattomat henkilöt alkavat sekoittua osaksi pelaajan pelimaailmaan.
Samaan aikaan transmediaalisen teoriaperustan tutkimisen kanssa kirjoitan lopputyöni teososan transmediaalisen kertomuksen Kongo 0900:n ensimmäisen käsikirjoitusversion kirjoittamani konseptini pohjalta. Kongo 0900 on transmediaalinen, reaaliaikainen, fiktiota ja faktaa sekoittava kertomus, jonka kerronnan keskeisiä elementtejä ovat Youtuben ja Facebookin kautta julkaistavat webisodit, viikoittainen suora tv-sarja (6 x 28 min.), online keskustelut, ARG-peli, sähköpostit, puhelinvastaajat, faxit ja printtimainonta. Digitalisoituminen on mahdollistanut fragmentaarisen, katkelmallisen kerrontatavan, jonka olen valinnut konseptini dramaturgiseksi malliksi.
Opinnäytetyössäni tutkin reflektoimalla käsikirjoitusprosessia. Olen pitänyt kirjoittamisen aikana tutkimuspäiväkirjaa. Käyn lävitse myös konseptin kehittymisvaiheita. Opinnäytetyössäni arvioin lisäksi käsikirjoitukseni ja konseptini onnistumista ja niiden kehityspisteitä. Käyn lävitse myös saamaani palautetta Kongo 0900 konseptistani.
Opinnäytetyössäni tutkin transmediaalista kerrontaa, sen muotoja, rakenteita ja lainalaisuuksia sekä vertaan transmediaalista, monialustaista kerrontaa klassiseen hollywoodilaiseen, aristoteeliseen draamarakenteeseen. Transmediaalinen kerronta tarkoittaa yhden tarinan kertomista usealla julkaisualustalla, jotka kaikki valottavat tarinaa eri tavoin muodostaen ehjän kokonaisuuden ja jossa osien summa on enemmän kuin yksittäiset osat. Transmediaaliseen kerrontaan liittyy usein myös pelillisiä ja osallistavia elementtejä, keskeisesti reaalimaailmaan sijoittuvia alternate reality-pelejä (ARG). ARG:llä tarkoitetaan peliä ja kertomusta, joka käyttää digitaalisia kerrontavälineitä ja todellisuutta julkaisualustana. ARG-peleissä peliin kuulumattomat henkilöt alkavat sekoittua osaksi pelaajan pelimaailmaan.
Samaan aikaan transmediaalisen teoriaperustan tutkimisen kanssa kirjoitan lopputyöni teososan transmediaalisen kertomuksen Kongo 0900:n ensimmäisen käsikirjoitusversion kirjoittamani konseptini pohjalta. Kongo 0900 on transmediaalinen, reaaliaikainen, fiktiota ja faktaa sekoittava kertomus, jonka kerronnan keskeisiä elementtejä ovat Youtuben ja Facebookin kautta julkaistavat webisodit, viikoittainen suora tv-sarja (6 x 28 min.), online keskustelut, ARG-peli, sähköpostit, puhelinvastaajat, faxit ja printtimainonta. Digitalisoituminen on mahdollistanut fragmentaarisen, katkelmallisen kerrontatavan, jonka olen valinnut konseptini dramaturgiseksi malliksi.
Opinnäytetyössäni tutkin reflektoimalla käsikirjoitusprosessia. Olen pitänyt kirjoittamisen aikana tutkimuspäiväkirjaa. Käyn lävitse myös konseptin kehittymisvaiheita. Opinnäytetyössäni arvioin lisäksi käsikirjoitukseni ja konseptini onnistumista ja niiden kehityspisteitä. Käyn lävitse myös saamaani palautetta Kongo 0900 konseptistani.