Lukijatyytyväisyystutkimus Kangasalan Sanomille
Pirttijärvi, Tuomas (2014)
Pirttijärvi, Tuomas
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418519
Tiivistelmä
Toimeksiantajana tässä opinnäytetyössä oli perinteikäs paikallislehti Kangasalan Sanomat. Kyseisen lehden viimeisimmästä lukijatutkimuksesta oli kulunut paljon aikaa ja muun muassa kilpailuympäristö on vuosien varrella kehittynyt, menestyminen on yhä haastavampaa.
Monen muun alan yrityksen tapaan sanomalehtialan yritykselle imago ja ihmisten muodostamat mielikuvat ovat tärkeitä. Imagoa ja brändiä hyödynnetään lehden markkinoinnissa ja esimerkiksi uusien tilaajien hankinnassa. Tämän vuoksi myös nämä kokonaisuudet huomioitiin opinnäytetyössä.
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää tyytyväisyystutkimuksen avulla mahdollisimman kattavasti lukijoiden mielipiteitä ja mielikuvia lehdestä sekä mahdollisia kehityskohtia, jotta Kangasalan Sanomista tulisi yhä miellyttävämpi kokonaisuus lukijoilleen.
Tutkimusmenetelmänä tässä työssä oli kvantitatiivinen, eli määrällinen tutkimus. Vastaukset kerättiin sekä paperilomakkeilla että Internet-pohjaisella lomakkeella lehden kotisivujen kyselyn kautta.
Vastaajat vastasivat kyselylomakkeessa yhteensä 20 kysymykseen, joiden pohjalta opinnäytetyön tulosanalyysi muodostuu. Kyselyyn osallistui yhteensä 140 vastaajaa. Päällimmäisenä tuloksena voidaan sanoa, että Kangasalan Sanomien asiakastyytyväisyys on tällä hetkellä positiivisella tasolla.
Monen muun alan yrityksen tapaan sanomalehtialan yritykselle imago ja ihmisten muodostamat mielikuvat ovat tärkeitä. Imagoa ja brändiä hyödynnetään lehden markkinoinnissa ja esimerkiksi uusien tilaajien hankinnassa. Tämän vuoksi myös nämä kokonaisuudet huomioitiin opinnäytetyössä.
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää tyytyväisyystutkimuksen avulla mahdollisimman kattavasti lukijoiden mielipiteitä ja mielikuvia lehdestä sekä mahdollisia kehityskohtia, jotta Kangasalan Sanomista tulisi yhä miellyttävämpi kokonaisuus lukijoilleen.
Tutkimusmenetelmänä tässä työssä oli kvantitatiivinen, eli määrällinen tutkimus. Vastaukset kerättiin sekä paperilomakkeilla että Internet-pohjaisella lomakkeella lehden kotisivujen kyselyn kautta.
Vastaajat vastasivat kyselylomakkeessa yhteensä 20 kysymykseen, joiden pohjalta opinnäytetyön tulosanalyysi muodostuu. Kyselyyn osallistui yhteensä 140 vastaajaa. Päällimmäisenä tuloksena voidaan sanoa, että Kangasalan Sanomien asiakastyytyväisyys on tällä hetkellä positiivisella tasolla.