Kampanjaslogan : mikä se on ja miten se suunnitellaan
Vastamäki, Harri (2014)
Vastamäki, Harri
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014113017546
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014113017546
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten kampanjaslogan suunnitellaan ja millaisia vaiheita tähän sisältyy. Aiheeseen perehdytään teorian, esimerkkien ja oman pohdinnan kautta. Aihetta on tutkittu Internetistä löydetyn materiaalin, muutaman keskeisimmän alan kirjan sekä haastattelujen avulla. Työn merkittävin tietolähde on mainosalalla pitkään toimineen Pete Barryn kirjoittama The Advertising Concept Book.
Mainonnan ideat ovat kuluttajille esitettäviä argumentteja, jotka ilmaisevat syyn, miksi hänen pitäisi valita tietty tuote tai palvelu. Kampanjaslogan on näiden argumenttien tiivistetty ilmaisumuoto, joka yleensä mainitaan mainoksen lopussa. Sen tehtävänä on siis tiivistää mahdollisimman täydellisesti koko idea yhteen lauseeseen. Hyvä kampanjaslogan auttaa luomaan myös uusia mainonnan toteutuksia.
Kun kampanjaslogania suunnitellaan, pitää ensin ymmärtää luovan suunnitteluprosessin vaiheet, jotka ovat strategia, idea, kampanja + kampanjaslogan sekä toteutusvaihe. Jokainen idea saa alkunsa strategiasta, jonka tehtävänä on varmistaa oikeat lähtökodat suunnittelutyölle. Vasta, kun idea on löytynyt, voidaan kampanjan ja kampanjasloganin suunnittelu aloittaa.
Kampanjasloganin ensimmäinen muoto on perusajatus, joka käytännössä tarkoittaa idean kirjoittamista paperille. Perusajatus auttaa hahmottamaan idean ja konkretisoimaan viestin, joka kuluttajille halutaan välittää. Perusajatusta seuraa työversio, joka on ikään kuin väliaikainen kampanjaslogan. Työversion pitää toimia kuitenkin samalla tapaa kuin lopullisen kampanjasloganin, jotta sen avulla päästään suunnittelutyössä eteenpäin. Valmis kampanjaslogan on yleensä tiivistetty tai lyhennetty versio työversiosta. Kampanjasloganin perustyypit ovat summaava, selittävä, väittävä, brändiin keskittyvä ja näkymätön kampanjaslogan.
Mainonnan ideat ovat kuluttajille esitettäviä argumentteja, jotka ilmaisevat syyn, miksi hänen pitäisi valita tietty tuote tai palvelu. Kampanjaslogan on näiden argumenttien tiivistetty ilmaisumuoto, joka yleensä mainitaan mainoksen lopussa. Sen tehtävänä on siis tiivistää mahdollisimman täydellisesti koko idea yhteen lauseeseen. Hyvä kampanjaslogan auttaa luomaan myös uusia mainonnan toteutuksia.
Kun kampanjaslogania suunnitellaan, pitää ensin ymmärtää luovan suunnitteluprosessin vaiheet, jotka ovat strategia, idea, kampanja + kampanjaslogan sekä toteutusvaihe. Jokainen idea saa alkunsa strategiasta, jonka tehtävänä on varmistaa oikeat lähtökodat suunnittelutyölle. Vasta, kun idea on löytynyt, voidaan kampanjan ja kampanjasloganin suunnittelu aloittaa.
Kampanjasloganin ensimmäinen muoto on perusajatus, joka käytännössä tarkoittaa idean kirjoittamista paperille. Perusajatus auttaa hahmottamaan idean ja konkretisoimaan viestin, joka kuluttajille halutaan välittää. Perusajatusta seuraa työversio, joka on ikään kuin väliaikainen kampanjaslogan. Työversion pitää toimia kuitenkin samalla tapaa kuin lopullisen kampanjasloganin, jotta sen avulla päästään suunnittelutyössä eteenpäin. Valmis kampanjaslogan on yleensä tiivistetty tai lyhennetty versio työversiosta. Kampanjasloganin perustyypit ovat summaava, selittävä, väittävä, brändiin keskittyvä ja näkymätön kampanjaslogan.