Sisäinen viestintä esimiehen työkaluna
Hautaoja, Anne (2014)
Hautaoja, Anne
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120518683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120518683
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on työyhteisön sisäinen viestintä. Työ koostuu teoria- ja tutkimus-osuudesta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka erään Tampereen alueella toimivan keskisuuren ravintola-alan yrityksen tulosvastuulliset esimiehet kokivat sisäisen viestinnän toimivuuden. Yritys haluaa pysyä nimettömänä, joten puhutaan Yritys X:stä. Esimiesten tuli arvioida omaa onnistumistaan sisäisessä viestinnässä ja eri kohteiden esimiesten keskinäistä viestintää. Tutkimus suoritettiin Webropolin kyselylomakesovelluksella tehdyllä kyselyllä, joka lähetettiin sähköpostitse 14 Yritys X:n tulosvastuulliselle esimiehelle. Tavoitteena oli selvittää mahdollisimman tarkasti esimiesten sisäisiä viestintäkeinoja, viestintätapoja ja heidän oma arvionsa onnistumisestaan sisäisessä viestinnässä sekä saada mahdollisia kehitysehdotuksia sisäisen viestinnän toimivuuden parantamiseksi.
Teoriaosuus on tehty tukemaan tutkimusta ja sisäistä viestintää pyritään tarkastelemaan esimiehen näkökulmasta. Teoriaosuus käsittelee lyhyesti viestintää yleisesti, sisäisen viestinnän tavoitteita, tehtäviä ja kanavia, esimiesviestintää sekä viestinnän haasteita ja häiriöitä. Tutkimuksessa tarkasteltavia sisäisen viestinnän osa-alueita olivat toimivuus, viestintäkanavat, palaverikäytännöt, esimiehen ja alaisen välinen viestintä sekä esimiesten keskinäinen viestintä eri kohteiden välillä.
Tutkimus ei nostanut esiin suuria ongelmia Yritys X:n sisäisessä viestinnässä. Esimiehet kokivat keskiarvoisesti onnistuvansa sisäisessä viestinnässä ja kohteiden välisessä viestinnässä melko hyvin. Tulevaisuudessa saman tutkimuksen voisi teettää myös työntekijöille. Esimiesten ja työntekijöiden näkökulmat sisäisen viestinnän toimivuudesta voivat poiketa toisistaan.
Teoriaosuus on tehty tukemaan tutkimusta ja sisäistä viestintää pyritään tarkastelemaan esimiehen näkökulmasta. Teoriaosuus käsittelee lyhyesti viestintää yleisesti, sisäisen viestinnän tavoitteita, tehtäviä ja kanavia, esimiesviestintää sekä viestinnän haasteita ja häiriöitä. Tutkimuksessa tarkasteltavia sisäisen viestinnän osa-alueita olivat toimivuus, viestintäkanavat, palaverikäytännöt, esimiehen ja alaisen välinen viestintä sekä esimiesten keskinäinen viestintä eri kohteiden välillä.
Tutkimus ei nostanut esiin suuria ongelmia Yritys X:n sisäisessä viestinnässä. Esimiehet kokivat keskiarvoisesti onnistuvansa sisäisessä viestinnässä ja kohteiden välisessä viestinnässä melko hyvin. Tulevaisuudessa saman tutkimuksen voisi teettää myös työntekijöille. Esimiesten ja työntekijöiden näkökulmat sisäisen viestinnän toimivuudesta voivat poiketa toisistaan.