Urheilumarkkinointi : Case: Rovaniemen Palloseura
Koskenniemi, Niko; Vaaraniemi, Jesse (2014)
Koskenniemi, Niko
Vaaraniemi, Jesse
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120718813
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120718813
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena oli urheilumarkkinointi ammattilaistasolla, kaikkine osa-alueineen. Työn tavoitteena oli tehostaa ja kehittää toimeksiantajan markkinointia. Työssä on keskitytty pääosin toimeksiantajan yleiseen sekä tapahtumakohtaiseen markkinointiin, yhteistyökumppanisuhteisiin, ottelutapahtumaan ja oheistoimintoihin.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin yleisesti markkinoinnin teoria sekä urheilumarkkinoinnin erityispiirteitä. Kolmannessa kappaleessa käytiin läpi toimeksiantajan nykytila, sekä kehityskohteet joihin keskitytään viimeisessä kappaleessa.
Laadullisen tutkimuksen tueksi toteutimme myös kvantitatiivisen kyselytutkimuksen, jonka tavoitteena oli selvittää kuluttajien mieltymyksiä urheilutuotteesta. Kysely ja sen tulokset esiteltiin neljännessä kappaleessa.
Viidennessä kappaleessa tuodaan esiin toiminnan kehitysideoita, jotka perustuvat teoriaosaan, nykytilan kartoitukseen, teettämäämme kyselytutkimukseen sekä tekijöiden omiin näkemyksiin. Erilaisten tutkimusmenetelmien seurauksena toiminnan tehostamiseksi saatiin luotua useita kehitysideoita, jotka kaikki pohjautuvat kuluttajien tarpeisiin.
Osa opinnäytetyöstä on luottamuksellista tietoa, jotka on poistettu julkisesta versiosta.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin yleisesti markkinoinnin teoria sekä urheilumarkkinoinnin erityispiirteitä. Kolmannessa kappaleessa käytiin läpi toimeksiantajan nykytila, sekä kehityskohteet joihin keskitytään viimeisessä kappaleessa.
Laadullisen tutkimuksen tueksi toteutimme myös kvantitatiivisen kyselytutkimuksen, jonka tavoitteena oli selvittää kuluttajien mieltymyksiä urheilutuotteesta. Kysely ja sen tulokset esiteltiin neljännessä kappaleessa.
Viidennessä kappaleessa tuodaan esiin toiminnan kehitysideoita, jotka perustuvat teoriaosaan, nykytilan kartoitukseen, teettämäämme kyselytutkimukseen sekä tekijöiden omiin näkemyksiin. Erilaisten tutkimusmenetelmien seurauksena toiminnan tehostamiseksi saatiin luotua useita kehitysideoita, jotka kaikki pohjautuvat kuluttajien tarpeisiin.
Osa opinnäytetyöstä on luottamuksellista tietoa, jotka on poistettu julkisesta versiosta.