Nostosiirtovaunun jarrut
Korpinen, Kai (2014)
Korpinen, Kai
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818853
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818853
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin TTS Liftec Oy:lle, joka valmistaa nostosiirtovaunuja muun muassa satamiin ja terästehtaisiin. Tavoitteena on saada tuotteen uusinnan myötä kustannussäästöä asiakkaalle sekä etua yritykselle kilpailijoiden tuotteisiin verrattuna.
Jarru on ikivanha keksintö. Se keksittiin heti sen jälkeen, kun jokin laite oli pistetty liikkumaan. Jarru on liikkeen hidastamiseen, hallitsemiseen, pysäyttämiseen ja paikallaan pitämiseen tarkoitettu laite.
Tämän opinnäytetyön aiheena on nostosiirtovaunun jarrujärjestelmä. Nostosiirtovaunun jarrujen huoltoväli on 500 h. Huoltoväli olisi tarkoitus tuplata, jolloin se olisi 1000 h. Nostosiirtovaunun paineilmajarrujärjestelmä muunnetaan nestejarrujärjestelmäksi. Pyörän navalla on siis nestesylinterikäyttö. Opinnäytetyö on runsaasti kuvitettu havainnoimaan erilaisia vaihtoehtoja, rakenteita sekä niiden toimintaa.
Opinnäytetyöhön kerättiin tietoa yrityksiltä ja osatoimittajilta. Työn laajuuden vuoksi internet, intranet ja yhteydenpito muihin asiantuntijoihin sähköpostitse olivat tärkeitä tiedonhankinnassa. Jarrujärjestelmän osakuvat, hitsauskokoonpanokuvat ja kokoonpanokuvat mallinnettiin 3D-muotoon sekä piirrettiin valmistuskuviksi Solid Works -suunnitteluohjelmalla.
Jarru on ikivanha keksintö. Se keksittiin heti sen jälkeen, kun jokin laite oli pistetty liikkumaan. Jarru on liikkeen hidastamiseen, hallitsemiseen, pysäyttämiseen ja paikallaan pitämiseen tarkoitettu laite.
Tämän opinnäytetyön aiheena on nostosiirtovaunun jarrujärjestelmä. Nostosiirtovaunun jarrujen huoltoväli on 500 h. Huoltoväli olisi tarkoitus tuplata, jolloin se olisi 1000 h. Nostosiirtovaunun paineilmajarrujärjestelmä muunnetaan nestejarrujärjestelmäksi. Pyörän navalla on siis nestesylinterikäyttö. Opinnäytetyö on runsaasti kuvitettu havainnoimaan erilaisia vaihtoehtoja, rakenteita sekä niiden toimintaa.
Opinnäytetyöhön kerättiin tietoa yrityksiltä ja osatoimittajilta. Työn laajuuden vuoksi internet, intranet ja yhteydenpito muihin asiantuntijoihin sähköpostitse olivat tärkeitä tiedonhankinnassa. Jarrujärjestelmän osakuvat, hitsauskokoonpanokuvat ja kokoonpanokuvat mallinnettiin 3D-muotoon sekä piirrettiin valmistuskuviksi Solid Works -suunnitteluohjelmalla.