Lukuleikkejä Tamara-koiran kanssa : Lapsen ja vanhemman välisen vuorovaikutuksen sekä lapsen oppimaan oppimisen valmiuksien tukeminen
Heikkinen, Sanna-Mari; Risto, Marjaana (2014)
Heikkinen, Sanna-Mari
Risto, Marjaana
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818895
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818895
Tiivistelmä
Ehkäisevän lastensuojelun ja varhaisen tuen menetelmien kehittämiselle on valtakunnallisella tasolla huomattu tarve, sillä ne vaikuttavat koko väestön hyvinvointiin. Tässä innovatiivisessa opinnäytetyössä kehitettiin uutta sosiaalialan työmenetelmää koira-avusteisia lukuleikkejä käyttäen. Tavoitteena oli kehittää menetelmä, jolla voitaisiin tukea lapsen ja vanhemman välistä vuorovaikutusta sekä lapsen oppimaan oppimisen valmiuksia. Opinnäytetyön tavoitteet määräytyivät ehkäisevän lastensuojelun näkökulmasta ja ammatilliselle toiminnalle asetettiin pedagogiset tavoitteet. Opinnäytetyö on toiminnallinen ja se toteutettiin toimeksiantajan, Iisalmen kaupunginkirjaston satutuntitilassa.
Kirjastopalveluilla halutaan vaikuttaa valtakunnallisesti tiedolliseen ja sosiaaliseen syrjäytymiseen sekä ihmisten eriarvoisuuteen. Kirjastotyö etsii uusia hyviä käytänteitä ja ideoita kirjaston jokapäiväiseen työskentelyyn. Iisalmen kaupunginkirjastolla ei ollut aikaisempaa kokemusta koira-avusteista toiminnasta, joten opinnäytetyöllä kehitettiin myös kirjastotoimintaa. Opinnäytetyön toiminta toteutettiin matalan kynnyksen toimintana, jonka kohderyhmänä olivat 6–8-vuotiaat lapset oman vanhempansa tai muun huoltajan kanssa. Koira-avusteisessa toiminnassa mukana oli toisen opinnäytetyön tekijän omistama koira.
Opinnäytetyön toimintakertoja oli yhteensä seitsemän, joiden kunkin kesto oli noin 60 minuuttia. Toiminnan aikana lapset ja vanhemmat osallistuivat toiminnallisesti toteutettuihin lukuleikkeihin, joita ohjasivat koira-avusteisuus ja lapsilähtöisyys. Lukuleikkeihin kuuluivat leikkiminen, pelaaminen ja lukeminen. Lisäksi toteutettiin taide- ja kädentaitoihin liittyviä tehtäviä. Koiran läsnäolon merkitystä korostettiin toiminnan aikana. Palautteilla ja havainnoinnilla voitiin nostaa esille erilaisia toiminnan esille tuomia vaikutuksia.
Uuden työmenetelmän tavoitteena oli tarjota lapselle ja vanhemmalle yhteisiä kiireettömiä hetkiä, joissa he voivat viettää yhteistä, vuorovaikutteista aikaa. Koira-avusteinen toiminta tarjosi lapselle ja vanhemmalle ainutlaatuisen mahdollisuuden tutustua koiriin sekä koiran kanssa toimimiseen. Toiminnalla voitiin tarjota elämyksiä sekä onnistumisen kokemuksia lapsille ja heidän vanhemmilleen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittämistyön prosessikuvaus, jonka sivutuotoksena syntyi myös menetelmäopas jokaisesta toimintakerrasta. Koira-avusteisen lukuleikkitoiminnan kehittämistyö perustuu viitekehykseen, joka muodostuu vuorovaikutuksen ja oppimaan oppimisen teorioista. Koira-avusteisessa toiminnassa on sovellettu myös eläinavusteisuuden teorioita. Lukuleikkimenetelmä yhdistettynä koira-avusteiseen toimintaan soveltui hyvin käytettäväksi lapsen ja vanhemman vuorovaikutuksen ja tunnesuhteen vahvistamiseen, sekä lapsen oppimaan oppimisen valmiuksien tukemiseen.
Kirjastopalveluilla halutaan vaikuttaa valtakunnallisesti tiedolliseen ja sosiaaliseen syrjäytymiseen sekä ihmisten eriarvoisuuteen. Kirjastotyö etsii uusia hyviä käytänteitä ja ideoita kirjaston jokapäiväiseen työskentelyyn. Iisalmen kaupunginkirjastolla ei ollut aikaisempaa kokemusta koira-avusteista toiminnasta, joten opinnäytetyöllä kehitettiin myös kirjastotoimintaa. Opinnäytetyön toiminta toteutettiin matalan kynnyksen toimintana, jonka kohderyhmänä olivat 6–8-vuotiaat lapset oman vanhempansa tai muun huoltajan kanssa. Koira-avusteisessa toiminnassa mukana oli toisen opinnäytetyön tekijän omistama koira.
Opinnäytetyön toimintakertoja oli yhteensä seitsemän, joiden kunkin kesto oli noin 60 minuuttia. Toiminnan aikana lapset ja vanhemmat osallistuivat toiminnallisesti toteutettuihin lukuleikkeihin, joita ohjasivat koira-avusteisuus ja lapsilähtöisyys. Lukuleikkeihin kuuluivat leikkiminen, pelaaminen ja lukeminen. Lisäksi toteutettiin taide- ja kädentaitoihin liittyviä tehtäviä. Koiran läsnäolon merkitystä korostettiin toiminnan aikana. Palautteilla ja havainnoinnilla voitiin nostaa esille erilaisia toiminnan esille tuomia vaikutuksia.
Uuden työmenetelmän tavoitteena oli tarjota lapselle ja vanhemmalle yhteisiä kiireettömiä hetkiä, joissa he voivat viettää yhteistä, vuorovaikutteista aikaa. Koira-avusteinen toiminta tarjosi lapselle ja vanhemmalle ainutlaatuisen mahdollisuuden tutustua koiriin sekä koiran kanssa toimimiseen. Toiminnalla voitiin tarjota elämyksiä sekä onnistumisen kokemuksia lapsille ja heidän vanhemmilleen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittämistyön prosessikuvaus, jonka sivutuotoksena syntyi myös menetelmäopas jokaisesta toimintakerrasta. Koira-avusteisen lukuleikkitoiminnan kehittämistyö perustuu viitekehykseen, joka muodostuu vuorovaikutuksen ja oppimaan oppimisen teorioista. Koira-avusteisessa toiminnassa on sovellettu myös eläinavusteisuuden teorioita. Lukuleikkimenetelmä yhdistettynä koira-avusteiseen toimintaan soveltui hyvin käytettäväksi lapsen ja vanhemman vuorovaikutuksen ja tunnesuhteen vahvistamiseen, sekä lapsen oppimaan oppimisen valmiuksien tukemiseen.