Pc-pelin kehitys ja julkaisu
Lahti, Henri (2014)
Lahti, Henri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818899
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818899
Tiivistelmä
Pelien markkinat kasvavat ympäri maailmaa jatkuvasti ja nykyisten työkalujen avulla pelien tekeminen onnistuu hyvinkin pienillä resursseilla. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli antaa tilaajana toimivalle RefleKT Media -yritykselle yleiskuva pelinkehityksestä, jonka avulla yritys pystyy monipuolistamaan tietotaitoaan ja parhaassa tapauksessa auttaisi hankkimaan uusia projekteja pelien parissa. Tarkoituksena oli toteuttaa yhdessä tilaajan edustajan kanssa PC- ja Mac-alustoilla pelattava peli sekä tutkia, kuinka sen julkaiseminen onnistuisi digitaalisia kanavia pitkin.
Opinnäytetyössä toteutettiin Run the Gauntlet -nimeä kantava peli Unity-pelimoottoria käyttäen. Työssä käsitellään teoriatasolla pelinkehityksessä tarvittavia työkaluja sekä käydään Unityn toimintaa pääpiirteissään läpi. Pelin toteutuksesta kertovassa osiossa käsitellään pelin suunnittelua sekä muutamia osa-alueita pelin tekemisestä Unitylla. Toteutusosio painottuu pelin toiminnallisuuksien ohjelmoimiseen C#-kielellä, joten lukijalta oletetaan jonkin verran kokemusta ohjelmoinnista. Lopuksi työssä käydään teoreettisesti läpi, miten tietokonepelin julkaisu tapahtuisi digitaalisesti.
Opinnäytetyön lopputuloksena on rungoltaan toimiva ja helposti laajennettavissa oleva tietokonepeli, joka kuitenkin vaatisi parannuksia etenkin audiovisuaalisesti, jotta se saataisiin julkaistavaan kuntoon. Tilaajalle projekti antoi varsin kattavan yleiskatsauksen pelin kehittämiseen vaadittavista resursseista ja taidoista. Jatkokehittämällä nykyistä versiota tilaaja saa itselleen hyvän referenssinäytteen, jonka avulla ovet pelialalle voisivat hyvinkin aueta.
Opinnäytetyössä toteutettiin Run the Gauntlet -nimeä kantava peli Unity-pelimoottoria käyttäen. Työssä käsitellään teoriatasolla pelinkehityksessä tarvittavia työkaluja sekä käydään Unityn toimintaa pääpiirteissään läpi. Pelin toteutuksesta kertovassa osiossa käsitellään pelin suunnittelua sekä muutamia osa-alueita pelin tekemisestä Unitylla. Toteutusosio painottuu pelin toiminnallisuuksien ohjelmoimiseen C#-kielellä, joten lukijalta oletetaan jonkin verran kokemusta ohjelmoinnista. Lopuksi työssä käydään teoreettisesti läpi, miten tietokonepelin julkaisu tapahtuisi digitaalisesti.
Opinnäytetyön lopputuloksena on rungoltaan toimiva ja helposti laajennettavissa oleva tietokonepeli, joka kuitenkin vaatisi parannuksia etenkin audiovisuaalisesti, jotta se saataisiin julkaistavaan kuntoon. Tilaajalle projekti antoi varsin kattavan yleiskatsauksen pelin kehittämiseen vaadittavista resursseista ja taidoista. Jatkokehittämällä nykyistä versiota tilaaja saa itselleen hyvän referenssinäytteen, jonka avulla ovet pelialalle voisivat hyvinkin aueta.