Verkkokauppapalvelun uudistaminen WWF Suomelle
Sarkola, Sarianna (2014)
Sarkola, Sarianna
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318318
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318318
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on WWF Suomen verkkokaupan uudistaminen. WWF Suomi on yksi kansainvälisen luonnonsuojelujärjestö WWF:n toimipisteistä. Toimeksiannon tavoitteena oli uudistaa nykyistä verkkokauppaa ilmeeltään houkuttelevammaksi ja rakenteeltaan selkeämmäksi. Verkkokauppasivujen tuli olla lisäksi WWF:n brandin ja ilmeen mukaiset.
Perehdyn työssäni verkkokaupan kehittämiseen liittyviin osa-alueisiin ja muotoilun työkaluihin. Pääteemoja työssä ovat brandi, palvelu sekä käytettävyys.
Osana työtä toteutin käyttäjäkyselyn verkkoympäristössä. Kysely oli suunnattu WWF:n tukijoille, verkkokaupan asiakkaille ja siellä vieraileville. Sillä kartoitettiin monipuolisesti vastaajien mielipiteitä nykyisistä verkkokauppasivuista, heidän tarpeitaan ja toiveitaan sekä mielipiteitä itse WWF:stä ja luonnonsuojelutyöstä. Kyselyn pohjalta määrittelin suunnittelua ohjaavia käyttäjäryhmiä ja design drivereita.
Opinnäytetyön tuloksena syntyneitä konsepti-ideoita kaupan tulevaisuudesta on mahdollista käyttää verkkokaupan uudistamisen pohjana. Ajatuksia verkkokaupan markkinoinnista taas voi hyödyntää kaupan tunnettavuuden kasvattamisessa.
Perehdyn työssäni verkkokaupan kehittämiseen liittyviin osa-alueisiin ja muotoilun työkaluihin. Pääteemoja työssä ovat brandi, palvelu sekä käytettävyys.
Osana työtä toteutin käyttäjäkyselyn verkkoympäristössä. Kysely oli suunnattu WWF:n tukijoille, verkkokaupan asiakkaille ja siellä vieraileville. Sillä kartoitettiin monipuolisesti vastaajien mielipiteitä nykyisistä verkkokauppasivuista, heidän tarpeitaan ja toiveitaan sekä mielipiteitä itse WWF:stä ja luonnonsuojelutyöstä. Kyselyn pohjalta määrittelin suunnittelua ohjaavia käyttäjäryhmiä ja design drivereita.
Opinnäytetyön tuloksena syntyneitä konsepti-ideoita kaupan tulevaisuudesta on mahdollista käyttää verkkokaupan uudistamisen pohjana. Ajatuksia verkkokaupan markkinoinnista taas voi hyödyntää kaupan tunnettavuuden kasvattamisessa.