Brändin rakentaminen yhteistyökumppanien avulla
Piirainen, Jani (2014)
Piirainen, Jani
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112116217
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112116217
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdyttiin siihen, miten sosiaalisen median, Word of mouth- markkinoinnin ja muiden keinojen avulla luodaan brändiä ja saadaan sen tunnettuutta kasvamaan. Tavoitteena oli tutkimuksen kohteena olevan brändin kehittäminen ilman suuria kustannuksia ja pienemmällä vaivalla aikaisempiin tapoihin verrattuna.
Yhteistyökumppanien avulla voitiin suunnitella ja kehittää brändin rakentamiseen ja luomiseen uudenlainen tapa, joka poikkesi perinteisestä markkinoinnista ja tavoista tuoda brändiä tunnetuksi.
Yhteistyökumppaneilla opinnäytetyössä tarkoitettiin esimerkiksi julkisuuden henkilöitä, muusikoita tai muita henkilöitä, jotka ovat esillä valtamediassa ja joilla on laaja kontaktiverkosto jopa maailmanlaajuisesti. Yhteistyökumppaneiden tuoma julkisuus brändille niin sen käyttäjänä, suosittelijana kuin muillakin tavoilla eteenpäin viejänä oli asioita, joita tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin.
Opinnäytetyössä vertailtiin yleisesti käytettyjä markkinointitapoja ja tuotiin esille niiden hyviä ja huonoja puolia. Opinnäytetyön tuloksena kehitettyä mallia voidaan soveltaa myös tuleviin uusien brändien markkinointitapoihin sen joustavuuden ja riippumattomuuden takia. Markkinointi ja brändin luominen on alati kehittyvää toimintaa, jonka ylläpitäminen vaatii jatkuvaa muutosta ja ajan tasalla pysymistä
Yhteistyökumppanien avulla voitiin suunnitella ja kehittää brändin rakentamiseen ja luomiseen uudenlainen tapa, joka poikkesi perinteisestä markkinoinnista ja tavoista tuoda brändiä tunnetuksi.
Yhteistyökumppaneilla opinnäytetyössä tarkoitettiin esimerkiksi julkisuuden henkilöitä, muusikoita tai muita henkilöitä, jotka ovat esillä valtamediassa ja joilla on laaja kontaktiverkosto jopa maailmanlaajuisesti. Yhteistyökumppaneiden tuoma julkisuus brändille niin sen käyttäjänä, suosittelijana kuin muillakin tavoilla eteenpäin viejänä oli asioita, joita tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin.
Opinnäytetyössä vertailtiin yleisesti käytettyjä markkinointitapoja ja tuotiin esille niiden hyviä ja huonoja puolia. Opinnäytetyön tuloksena kehitettyä mallia voidaan soveltaa myös tuleviin uusien brändien markkinointitapoihin sen joustavuuden ja riippumattomuuden takia. Markkinointi ja brändin luominen on alati kehittyvää toimintaa, jonka ylläpitäminen vaatii jatkuvaa muutosta ja ajan tasalla pysymistä