Osuuskauppojen asiakasomistajamarkkinoinnin kehitys vuodelta 2012 vuoteen 2014
Reponen, Krista (2014)
Reponen, Krista
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818944
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818944
Tiivistelmä
Asiakasomistajaviestinnän tavoitteena on kehittää kokonaisasiakkuutta, ylläpitää asiakassuhdetta sekä tukea
S-ryhmän liiketoimintaa. Asiakasomistajaviestintä muodostuu asiakasomistajakonseptiin, palvelutarjontaan sekä ketjuihin ja yhteistyökumppaneihin liittyvistä aiheista ja sisällöistä.
S-ryhmän alueosuuskaupat vastaavat asiakasomistajaviestinnän toteutuksesta paikallisesti ja Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnan (SOK) SOK Media –yksikkö tukee asiakasomistajaviestintää ja sen kehittämistä sekä tarjoaa asiakasomistajaviestinnän palveluita osuuskaupoille.
Opinnäytetyön ensisijaisena tarkoituksena on tutkia osuuskauppojen asiakasomistajamarkkinoinnin tilaa vuonna 2012, sekä sitä, miten se on kehittynyt ja muuttunut vuoteen 2014.
Tavoitteena oli myös selvittää miten osuuskaupat näkevät asiakasomistajapostin tulevaisuuden sekä minkälaisille SOK Median tarjoamille palveluille osuuskaupoilla on tarvetta nyt ja tulevaisuudessa. Tutkimuksen tulosten avulla nähdään onko SOK Median kehitteillä ollut palvelumalli ollut oikea suunta.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää ja se toteutettiin kyselytutkimuksena.
S-ryhmän liiketoimintaa. Asiakasomistajaviestintä muodostuu asiakasomistajakonseptiin, palvelutarjontaan sekä ketjuihin ja yhteistyökumppaneihin liittyvistä aiheista ja sisällöistä.
S-ryhmän alueosuuskaupat vastaavat asiakasomistajaviestinnän toteutuksesta paikallisesti ja Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnan (SOK) SOK Media –yksikkö tukee asiakasomistajaviestintää ja sen kehittämistä sekä tarjoaa asiakasomistajaviestinnän palveluita osuuskaupoille.
Opinnäytetyön ensisijaisena tarkoituksena on tutkia osuuskauppojen asiakasomistajamarkkinoinnin tilaa vuonna 2012, sekä sitä, miten se on kehittynyt ja muuttunut vuoteen 2014.
Tavoitteena oli myös selvittää miten osuuskaupat näkevät asiakasomistajapostin tulevaisuuden sekä minkälaisille SOK Median tarjoamille palveluille osuuskaupoilla on tarvetta nyt ja tulevaisuudessa. Tutkimuksen tulosten avulla nähdään onko SOK Median kehitteillä ollut palvelumalli ollut oikea suunta.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää ja se toteutettiin kyselytutkimuksena.