Palvelukonseptin kehittäminen, Original Sokos Hotel Kimmel
Hassinen, Kati; Klemm, Anna-Kaisa (2014)
Hassinen, Kati
Klemm, Anna-Kaisa
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818964
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818964
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kehitettiin uusi palvelukonsepti, jossa ydinpalvelun tukena tarjotaan erilaisia lisäpalveluja. Työ toteutettiin toimeksiantona Pohjois-Karjalan Osuuskaupan Joensuussa sijaitsevalle Original Sokos Hotel Kimmelille. Palvelukonseptilla monipuolistetaan hotellin palvelutarjontaa ja luodaan tiloihin kannattavampaa toimintaa yökerhokonseptin tilalle. Lisäksi uusilla palveluilla houkutellaan lisää asiakkaita Kimmeliin.
Palvelukonseptin suunnittelu alkoi ydinajatuksen hahmottamisella. Ydinajatuksen pohjana käytettiin sekä omia ideoita että opiskelijakollegoille järjestetyn ideointipäivän tuloksia. Kun ydinajatus oli päätetty, alkoi konseptin sisällön suunnittelu. Sisällön suunnittelussa käytettiin apuna tutustumista ohjelmapalveluyrityksiin, jotka tarjoavat elämyksellisiä palveluja. Palvelukonsepti suunniteltiin siten, että sen sisältämät palvelut sopisivat laajalle kohderyhmälle ja että niitä voitaisiin yhdistää talon muihin palveluihin.
Lopulliseksi palvelukonseptiksi muotoutui monitoimitila, jossa järjestetään tapahtumia ja yksittäisiä aktiviteetteja ja jota vuokrataan yhteistyökumppaneille. Uuden konseptin avulla Kimmelin asiakkaiden on mahdollista saada enemmän palveluja yhdestä paikasta. Näin ollen asiakkaille voidaan tarjota monipuolisempia palvelupaketteja esimerkiksi kokousten yhteydessä, mikä parantaa Kimmelin mahdollisuuksia kokoushotellina. Palvelukonseptia voidaan tarvittaessa muokata sopimaan paremmin toimeksiantajan tarpeisiin, ja konseptin sisältöä voidaan laajentaa esimerkiksi uusilla aktiviteeteilla tai tapahtumilla.
Palvelukonseptin suunnittelu alkoi ydinajatuksen hahmottamisella. Ydinajatuksen pohjana käytettiin sekä omia ideoita että opiskelijakollegoille järjestetyn ideointipäivän tuloksia. Kun ydinajatus oli päätetty, alkoi konseptin sisällön suunnittelu. Sisällön suunnittelussa käytettiin apuna tutustumista ohjelmapalveluyrityksiin, jotka tarjoavat elämyksellisiä palveluja. Palvelukonsepti suunniteltiin siten, että sen sisältämät palvelut sopisivat laajalle kohderyhmälle ja että niitä voitaisiin yhdistää talon muihin palveluihin.
Lopulliseksi palvelukonseptiksi muotoutui monitoimitila, jossa järjestetään tapahtumia ja yksittäisiä aktiviteetteja ja jota vuokrataan yhteistyökumppaneille. Uuden konseptin avulla Kimmelin asiakkaiden on mahdollista saada enemmän palveluja yhdestä paikasta. Näin ollen asiakkaille voidaan tarjota monipuolisempia palvelupaketteja esimerkiksi kokousten yhteydessä, mikä parantaa Kimmelin mahdollisuuksia kokoushotellina. Palvelukonseptia voidaan tarvittaessa muokata sopimaan paremmin toimeksiantajan tarpeisiin, ja konseptin sisältöä voidaan laajentaa esimerkiksi uusilla aktiviteeteilla tai tapahtumilla.