NPC-tekoäly peleissä
Nevalainen, Arttu (2014)
Nevalainen, Arttu
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818962
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818962
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään NPC-hahmojen toimintaa ja rakennetta peleissä. NPC-hahmot, eli ei pelaajahahmot (non-player characters), ovat tekoälyn kautta käyttäytyviä hahmoja. Työssä selvitetään, mitä tekoäly merkitsee ja miten sitä sovelletaan NPC-hahmoille. Toiminnallisessa osuudessa käsitellään Unity-pelimoottorilla toteutettua reitinhaku menetelmää. Toiminnallisen osuuden tavoitteena oli luoda kaikki tarvittavat vaiheet toimivan reitinhaun toteuttamiseksi.
NPC-hahmon toiminta koostuu monista eri osista, kuten tilanteen luvusta, oppimisesta, reitinhausta sekä pelaajan ja NPC-hahmon välisestä vuorovaikutuksesta. Opinnäytetyössä tutkittiin uusien pelien tekoälyn toimintaa ja sovellettiin niiden eri osia ja menetelmiä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi A-tähti-nimisellä algoritmilla toimiva reitinhaku menetelmä, joka etsii paras ensin menetelmällä lyhimmän reitin liikuttavaan kohteeseen. Reitinhaun toteutuksen yhteydessä luotiin myös menetelmät liikuttavan alueen laskentaan ja visualisointiin.
NPC-hahmon toiminta koostuu monista eri osista, kuten tilanteen luvusta, oppimisesta, reitinhausta sekä pelaajan ja NPC-hahmon välisestä vuorovaikutuksesta. Opinnäytetyössä tutkittiin uusien pelien tekoälyn toimintaa ja sovellettiin niiden eri osia ja menetelmiä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi A-tähti-nimisellä algoritmilla toimiva reitinhaku menetelmä, joka etsii paras ensin menetelmällä lyhimmän reitin liikuttavaan kohteeseen. Reitinhaun toteutuksen yhteydessä luotiin myös menetelmät liikuttavan alueen laskentaan ja visualisointiin.