Pinta kulissina vai ilmaisukeinona? : kerroksellisuuden tutkimista
Sainio-Hagerlund, Seija (2014)
Sainio-Hagerlund, Seija
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120919009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120919009
Tiivistelmä
Kirjallisessa opinnäytetyössäni tarkastelen maalaustekniikoiden yhdistelemisen mielekkyyttä niiden taustoista seurannaisiin. Tarkoituksena on jäsentää tavoitteitani ja päämääriäni kuvataiteilijana oman taiteellisen työskentelyni näkökulmasta. Pohdin myös sellaisten merkitysten ilmen- tämistä, joihin toivoisin taideteokseni tulkinnan perustuvan.
Koko tähänastisen taiteellisen urani ajan olen kirjoittanut runsaasti
muistiinpanoja. Opinnäytetyöni perustuu omiin muistiinpanoihini yli kymmenen vuoden ajalta. Esittelen myös muutamia itselleni tärkeitä ulkopuolisiin lähteisiin perustuvia pohdintoja.
Keramiikka kuvapintana sai aikaan innostuksen, joka johti pohjustekokeiluista omiin kokeiluihin ja yhdistelmätekniikoilla maalaamiseen. Maalaukseni rakentuvat kerroksellisiksi niin teknisesti kuin temaattisestikin ja kuvaavat rinnakkaisuudellaan epätodellisesti maailmaa, joka kuitenkin on tosi. Tämä on yhtenä lähtökohtana pohdintoihini siitä onko aihe tekniikkaa tärkeämpi, kiehtova kokemus, joka ilmentyy kuvan ja värin todellisuudessa.
Maalausprosessi ideasta alkaen on vuoropuheluna koetun maailman kanssa niin taiteilijalle kuin valmiin teoksen katsojallekin. Muistiinpanojeni pohjalta voin lopulta päätellä pinnan olevan sidoksissa aiheeseeni ja muodostuvan osaksi ilmaisukeinoani. Kaikki minuuden ulkopuolella oleva peittyy maalaamisen aikana turhana uusien maalikerrosten alle. Maalauspohjalle jätetyistä jäljistä rakentuu maalaus. Toisenlainen tapa katsoa maailmaa, hitaampi, joutilaampi ja maailmalle avoimempi mieli luovat taidetta, jonka lähtökohdaksi riittää jo pienikin nyanssi.
Koko tähänastisen taiteellisen urani ajan olen kirjoittanut runsaasti
muistiinpanoja. Opinnäytetyöni perustuu omiin muistiinpanoihini yli kymmenen vuoden ajalta. Esittelen myös muutamia itselleni tärkeitä ulkopuolisiin lähteisiin perustuvia pohdintoja.
Keramiikka kuvapintana sai aikaan innostuksen, joka johti pohjustekokeiluista omiin kokeiluihin ja yhdistelmätekniikoilla maalaamiseen. Maalaukseni rakentuvat kerroksellisiksi niin teknisesti kuin temaattisestikin ja kuvaavat rinnakkaisuudellaan epätodellisesti maailmaa, joka kuitenkin on tosi. Tämä on yhtenä lähtökohtana pohdintoihini siitä onko aihe tekniikkaa tärkeämpi, kiehtova kokemus, joka ilmentyy kuvan ja värin todellisuudessa.
Maalausprosessi ideasta alkaen on vuoropuheluna koetun maailman kanssa niin taiteilijalle kuin valmiin teoksen katsojallekin. Muistiinpanojeni pohjalta voin lopulta päätellä pinnan olevan sidoksissa aiheeseeni ja muodostuvan osaksi ilmaisukeinoani. Kaikki minuuden ulkopuolella oleva peittyy maalaamisen aikana turhana uusien maalikerrosten alle. Maalauspohjalle jätetyistä jäljistä rakentuu maalaus. Toisenlainen tapa katsoa maailmaa, hitaampi, joutilaampi ja maailmalle avoimempi mieli luovat taidetta, jonka lähtökohdaksi riittää jo pienikin nyanssi.