Sanasta kuviksi : Raamatunkerrontamateriaali seurakuntien varhaisnuorisotyöhön
Olli, Sanna (2014)
Olli, Sanna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111715825
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111715825
Tiivistelmä
Olli, Sanna. Sanasta kuviksi. Raamatunkerrontamateriaali seurakuntien varhaisnuorisotyöhön.Syksy 2014. 62 sivua, 3 liitettä. Diakoniaammattikorkeakoulu,Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) + Kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda erityisesti kuvallista työskentelyä hyödyntävä raamatunkerrontamateriaalipaketti seurakuntien varhaisnuorisotyöhön. Tavoitteisiin kuului myös erilaisia oppimistyylejä huomioivan raamatunkerrontamenetelmän kehittäminen, kehittää lasten osallisuutta huomioivan raamatunkerrontamenetelmä, raamatunkertomusten mieleenpainuvuuden lisääminen ja kynnyksen madaltaminen kuvallisen ilmaisun hyödyntämiseen.
Evankelis-luterilaisissa seurakunnissa erityisesti 7-14-vuotiaiden kanssa tehtävää työtä kutsutaan yleisesti varhaisnuorisotyöksi. Materiaalini on suunniteltu erityisesti tälle ikäryhmälle. Yksi haaste työssä oli ikäryhmän laajuus. Suunnitellessa toimintaa tulee ottaa huomioon, että toiminnan suunnittelu 7-vuotiaille on
erillaista kuin 14-vuotiaille.
Työn keskeisenä ajatuksena kulki tekemällä oppiminen. Tekeminen on tärkeä keino opetuksen konkretisoinnissa. Kokeilemalla, osallistumalla ja tutustumalla on mahdollista elää jo sitä todellisuutta, johon oppiminen tähtää. Lapsi oppii paremmin tekemällä ja kokeilemalla asioita kuin lukemalla asioita suoraan kirjasta. Tämä oli yksi tärkeimmistä oivalluksista työn alussa. Toiminnallisen oppimisen teho perustuu siihen palautteeseen, jonka oppija saa tekemisestään välittömästi toiminnan jälkeen. Yleisesti voidaan kuvata, että toiminnallisessa oppimisessa opitaan tekemisen, vuorovaikutuksen, kokemisen ja yhteistyön kautta.
Työssä käytetään kuvallista työskentelyä raamatunkertomusten elävöittämisessä ja tekemässä Jumalan sanaa ymmärrettävämmäksi. Näissä raamatunkerrontatuokioissa materiaali tukee lapsen mielikuvitusta ja kykyä eläytyä raamatunkertomuksiin. Lapset pääsevät itse rakentamaan kuvia erilaisista materiaaleista käyttäen erilaisia tekniikoita. Tämän tekniikan avulla lapset voivat eläytyä raamatunkertomuksiin konkreettisemmin ja ymmärtää niiden merkityksen paremmin.
Materiaali sisältää kuusi eri raamatunkerrontatuokiota. Tuokiot sisältävät toiminnan kuvauksen askel askeleelta, sekä raamatunkertomukset, jotka on kirjoitettu uudelleen mukaillen alkuperäisiä kertomuksia. Kertomukset sisältävät myös kuvia, joilla havainnollistetaan työn vaiheita ja lopputulosta. Toimintatuokioita on testattu Lappajärven ja Kälviän seurakunnissa kesällä 2014.
Asiasanat: varhaisnuori, kuvataide, toiminnallisuus, raamatunkerronta, produkti, osallisuus, kristillinen kasvatus
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda erityisesti kuvallista työskentelyä hyödyntävä raamatunkerrontamateriaalipaketti seurakuntien varhaisnuorisotyöhön. Tavoitteisiin kuului myös erilaisia oppimistyylejä huomioivan raamatunkerrontamenetelmän kehittäminen, kehittää lasten osallisuutta huomioivan raamatunkerrontamenetelmä, raamatunkertomusten mieleenpainuvuuden lisääminen ja kynnyksen madaltaminen kuvallisen ilmaisun hyödyntämiseen.
Evankelis-luterilaisissa seurakunnissa erityisesti 7-14-vuotiaiden kanssa tehtävää työtä kutsutaan yleisesti varhaisnuorisotyöksi. Materiaalini on suunniteltu erityisesti tälle ikäryhmälle. Yksi haaste työssä oli ikäryhmän laajuus. Suunnitellessa toimintaa tulee ottaa huomioon, että toiminnan suunnittelu 7-vuotiaille on
erillaista kuin 14-vuotiaille.
Työn keskeisenä ajatuksena kulki tekemällä oppiminen. Tekeminen on tärkeä keino opetuksen konkretisoinnissa. Kokeilemalla, osallistumalla ja tutustumalla on mahdollista elää jo sitä todellisuutta, johon oppiminen tähtää. Lapsi oppii paremmin tekemällä ja kokeilemalla asioita kuin lukemalla asioita suoraan kirjasta. Tämä oli yksi tärkeimmistä oivalluksista työn alussa. Toiminnallisen oppimisen teho perustuu siihen palautteeseen, jonka oppija saa tekemisestään välittömästi toiminnan jälkeen. Yleisesti voidaan kuvata, että toiminnallisessa oppimisessa opitaan tekemisen, vuorovaikutuksen, kokemisen ja yhteistyön kautta.
Työssä käytetään kuvallista työskentelyä raamatunkertomusten elävöittämisessä ja tekemässä Jumalan sanaa ymmärrettävämmäksi. Näissä raamatunkerrontatuokioissa materiaali tukee lapsen mielikuvitusta ja kykyä eläytyä raamatunkertomuksiin. Lapset pääsevät itse rakentamaan kuvia erilaisista materiaaleista käyttäen erilaisia tekniikoita. Tämän tekniikan avulla lapset voivat eläytyä raamatunkertomuksiin konkreettisemmin ja ymmärtää niiden merkityksen paremmin.
Materiaali sisältää kuusi eri raamatunkerrontatuokiota. Tuokiot sisältävät toiminnan kuvauksen askel askeleelta, sekä raamatunkertomukset, jotka on kirjoitettu uudelleen mukaillen alkuperäisiä kertomuksia. Kertomukset sisältävät myös kuvia, joilla havainnollistetaan työn vaiheita ja lopputulosta. Toimintatuokioita on testattu Lappajärven ja Kälviän seurakunnissa kesällä 2014.
Asiasanat: varhaisnuori, kuvataide, toiminnallisuus, raamatunkerronta, produkti, osallisuus, kristillinen kasvatus