Twitter urheilutoimittajien tiedonhankintavälineenä
Junkala, Jenni (2014)
Junkala, Jenni
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121019186
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121019186
Tiivistelmä
Suomessa erityisesti media on ottanut Twitterin käyttöönsä, ja urheilutoimittajat ovat olleet ensimmäisten Twitteriin liittyneiden toimittajien joukossa. Heidät sinne houkuttelivat urheilijat ja urheilujoukkueet, jotka jakoivat twiitteinä perinteisiä tiedotuskanavia nopeammin itseään koskevaa tietoa.
Tein opinnäytetyöni laadullisena tutkimuksena ja haastattelin siihen neljää urheilutoimittajaa, joista ensimmäiset kaksi syksyllä 2013 ja toiset syksyllä 2014. Kaikki haastattelut olivat teemahaastatteluita, ja selvitin niissä, miten toimittajat käyttävät Twitteriä tietolähteenä. Vastausten perusteella päättelin, että urheilutoimittajat käyttävät Twitteriä tietolähteenä kolmella eri tavalla. Käytin tavoista nimityksiä tietopankki, hätälähde ja mahdollisuus.
Tein opinnäytetyöni laadullisena tutkimuksena ja haastattelin siihen neljää urheilutoimittajaa, joista ensimmäiset kaksi syksyllä 2013 ja toiset syksyllä 2014. Kaikki haastattelut olivat teemahaastatteluita, ja selvitin niissä, miten toimittajat käyttävät Twitteriä tietolähteenä. Vastausten perusteella päättelin, että urheilutoimittajat käyttävät Twitteriä tietolähteenä kolmella eri tavalla. Käytin tavoista nimityksiä tietopankki, hätälähde ja mahdollisuus.