Pikselitaide Videopeleissä
Peltoniemi, Tuukka (2014)
Peltoniemi, Tuukka
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120919085
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120919085
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön päämääränä oli luoda laajempaa ja yhtenäistä suomenkielistä dokumentaatiota pikseleistä ja pikselitaiteesta. Työn motivaattoreihin kuului myös henkilökohtaisen teoreettisen- ja graafisen osaamisen kartut-taminen työn eri osuuksien avulla. Toimeksiantajaa työllä ei ollut, vaan se tehtiin puhtaasti omakohtaisen kiinnos-tuksen pohjalta. Opinnäytetyö käsittelee pikselitaidetta ja sen toteuttamisen teoriaa ja vaiheita, sekä pohtii onko pikselitaidetta järkevä käyttää nykypäivän videopelien graafisena tyylinä. Työn teoriaosuudessa käydään läpi ensin pikseli ja sen luonnetta koskevat seikat. Tämän jälkeen siirrytään kertomaan itse pikselitaiteesta sekä yleisemmällä, että video-pelispesifisemmällä tasolla. Näistä päästään pikselitaiteen ominaisuuksien ja luomisprosessin käsittelyyn, pikseli-taiteessa käytettyjen tekniikoiden ja työkalujen esittelyyn, sekä erilaisten kuvatiedostomuotojen läpikäymiseen. Työn loppupuolella keskitytään teoriaosuutta ja eritoten pikselitaiteen tekniikoita ja prosessia käsitteleviä osuuksia tukevan käytännön työn käsittelyyn. Tässä osiossa käydään läpi luotujen spritejen ja animaatioiden luomisproses-sit ja niiden teossa käytetyt tekniikat. Luvun grafiikat luotiin Adobe Photoshop -ohjelmalla, käyttäen hyväksi myös hieman Microsoft Paintia. Lopulliset grafiikat saatiin vastaamaan niille asetettuja laatuvaatimuksia, vaikka pientä parantamisen varaa toki jäikin. Lopuksi pohditaan työn onnistumista ja ongelmia sekä teoria-, että käytän-nön osuuksien osalta.