Huoltojärjestelmän kehittäminen : Tampereen Infran kalustopalvelut
Reponen, Timo (2014)
Reponen, Timo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120919140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120919140
Tiivistelmä
Tampereen Infran kalustopalvelut tuottaa korjauspalveluita Infran yksiköille. Korjaamopalvelut sisältävät kaikki korjaamotoimintaan liittyvät toiminnot. Korjaamolla huolletaan ja korjataan henkilö-, paketti-, kuorma- ja linja-autot sekä työkoneet ja laitteet. Korjaamo tarjoaa palveluita myös yksityisille asiakkaille.
Opinnäytetyössä kehitettiin korjaamolle huoltojärjestelmä. Korjaamon edellinen huoltojärjestelmä oli vanhanaikainen, eikä se vastannut nykyhetken tarpeita. Tampereen kaupungilla käytössä oleva tilaaja-tuottaja -toimintapa vaati kilpailukykyisen järjestelmän. Työssä eriteltiin vanhan järjestelmän ongelmia ja niiden pohjalta alettiin kehittää uutta järjestelmää. Kehittämisessä käytettiin apuna kirjoittajan omakohtaisia kokemuksia korjaamolta.
Uusi järjestelmä rakennettiin vanhan huoltojärjestelmän pohjalle. Järjestelmään luotiin kokonaan uusi toimintamalli. Opinnäytetyössä luotiin työnvastaanottoon huoltolomakkeet ja korjaamolle huoltopöytäkirjat. Niiden käyttö esiteltiin vaihe vaiheelta. Korjaamon sisätiloihin suunniteltiin uuden huoltojärjestelmän kannalta oleellisia muutoksia sekä vanhaan huolto-ohjelmistoon kehitettiin uusia osioita ja parannettiin vanhoja. Huolto-ohjelmiston muutokset esiteltiin vaiheittain ja niiden toiminta sekä hyödyt selvitettiin. Opinnäytetyössä selvitettiin uuden järjestelmän edut verrattuna vanhaan. Lopussa tehtiin teoreettinen laskelma uuden huoltojärjestelmän tuomista säästöistä.
Laskelmien mukaan uusi järjestelmä luo säästöjä. Uusi järjestelmä mahdollistaa korjaamolle selkeän toimintamallin huoltojen toteuttamiseen. Huoltojärjestelmä vaatii jatkuvaa kehittämistä kaikilta osin. Työssä saatiin kehitettyä toimiva ja kilpailukykyinen huoltojärjestelmä. Tulevaisuudessa korjaamolla on mahdollisuus kilpailla tuloksellisesti yksityisten korjaamoiden kanssa.
Opinnäytetyössä kehitettiin korjaamolle huoltojärjestelmä. Korjaamon edellinen huoltojärjestelmä oli vanhanaikainen, eikä se vastannut nykyhetken tarpeita. Tampereen kaupungilla käytössä oleva tilaaja-tuottaja -toimintapa vaati kilpailukykyisen järjestelmän. Työssä eriteltiin vanhan järjestelmän ongelmia ja niiden pohjalta alettiin kehittää uutta järjestelmää. Kehittämisessä käytettiin apuna kirjoittajan omakohtaisia kokemuksia korjaamolta.
Uusi järjestelmä rakennettiin vanhan huoltojärjestelmän pohjalle. Järjestelmään luotiin kokonaan uusi toimintamalli. Opinnäytetyössä luotiin työnvastaanottoon huoltolomakkeet ja korjaamolle huoltopöytäkirjat. Niiden käyttö esiteltiin vaihe vaiheelta. Korjaamon sisätiloihin suunniteltiin uuden huoltojärjestelmän kannalta oleellisia muutoksia sekä vanhaan huolto-ohjelmistoon kehitettiin uusia osioita ja parannettiin vanhoja. Huolto-ohjelmiston muutokset esiteltiin vaiheittain ja niiden toiminta sekä hyödyt selvitettiin. Opinnäytetyössä selvitettiin uuden järjestelmän edut verrattuna vanhaan. Lopussa tehtiin teoreettinen laskelma uuden huoltojärjestelmän tuomista säästöistä.
Laskelmien mukaan uusi järjestelmä luo säästöjä. Uusi järjestelmä mahdollistaa korjaamolle selkeän toimintamallin huoltojen toteuttamiseen. Huoltojärjestelmä vaatii jatkuvaa kehittämistä kaikilta osin. Työssä saatiin kehitettyä toimiva ja kilpailukykyinen huoltojärjestelmä. Tulevaisuudessa korjaamolla on mahdollisuus kilpailla tuloksellisesti yksityisten korjaamoiden kanssa.