Från tryckta till digitala kampanjer- förändringen i ett företags försäljningstaktik
Sarvanti, Anna (2014)
Sarvanti, Anna
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818880
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818880
Tiivistelmä
Examensarbetet gjordes på uppdrag av ”företag x”. Företaget är internationellt och producerar temabilagor som distribueras med de största dagstidningarna i respektive länder. Syftet med detta arbete är att undersöka hur ett medieföretags försäljares försäljningstaktik förändras då de övergår från att sälja tryckta annonser till digitala annonser utgående från att företaget vill maximera sin vinst. Just nu är hela mediebranschen i en förändringsfas då det flesta medieföretag digitaliseras. Företaget går just nu igenom denna förändringsfas och beställde därför detta arbete. I teoridelen behandlade jag digitalisering av tryckta medier, digital marknadsföring, försäljningstaktik, utbildning av personalen samt innehållsmarknadsföring. Som metod tillämpades kvantitativa metoder i form av en webbenkät som skickades åt hela företagets personal. Tillsammans fick jag 81 svar, svarsprocenten blev 33 %. Resultatet tyder på att försäljarnas taktik har förändrats genom att försäljarnas attityder förändrats. De upplever att arbetet är mer inspirerande då de också säljer den digitala kampanjen. Kampanjen medför värde till kunden vilket bidrar till att man enklare kan argumentera för sin produkt och därmed uppnå en större försäljning och större vinst. Digitaliseringen anses vara nödvändig för att modernisera verksamheten. This thesis was done as an assignment from “company X”. The company is an international company that produces theme papers which are distributed in the largest newspapers in each country. The purpose of the thesis is to find out how the tactics of a media company’s salesmen changes as the company moves from selling print ads to digital ads from a perspective of maximizing the profit. The media market is in a changing phase, when almost every company is facing a digital future. The reason why this thesis was made is because The company is undergoing a changing phase. I discussed the following topics: digitalizing print media, digital marketing, sales tactics, training the sales force and content marketing. To reach the purpose of this thesis, quantitative methods were used. A web based survey was sent to the company’s personnel. I got a total of 81 answers which means 33 % replied. The result indicates that the sales tactics have changed through the attitude of the salesmen. They feel that the digital campaign has made their work more inspiring. The campaign brings added value to the customer and makes is easier to argue for the product thus reaching higher sales and profit. The company has to digitalize in order to modernize its business.