Paperilta verkkoon : uuden opiskelijan infomateriaali
Peltomaa, Pia (2014)
Peltomaa, Pia
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120518617
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120518617
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin uusien opiskelijoiden tyytyväisyyttä uuden opiskelijan infomateriaaliin, joka siirrettiin kokonaisuudessaan Satakunnan ammattikorkeakoulun (SAMK) nettisivuille kevään 2013 opiskelijavalinnoissa. Tyytyväisyyttä infomateriaaliin tutkittiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin sähköpostitse kaikille syksyllä 2013 opintonsa aloittaneille opiskelijoille. Uusilta opiskelijoilta kerättiin palaute nettisivujen infomateriaalin riittävyydestä, sisällöstä ja käytettävyydestä.
Kyselytutkimuksen tulosten mukaan viidennes uusista opiskelijoista ei ollut löytänyt uuden opiskelijan infosivustoa helposti. Kolmannes vastaajista oli sitä mieltä, että opintojen aloituksesta ei ollut riittävästi tietoa infosivustolla. Lisätietoa toivottiin erityisesti lukujärjestyksestä ja opintojen sisällöstä.
Lähes kaikkien vastaajien mielestä uuden opiskelijan infosivusto oli helppokäyttöinen sekä sisällöltään ymmärrettävä ja helppolukuinen. Yli puolet vastaajista olisi kuitenkin halunnut infomateriaalin myös perinteisenä paperipostina nettimateriaalin lisäksi. Vastaajat antoivat kyselyssä kehittämisehdotuksia liittyen aloituspäivän opastukseen, oman koulutuksen yhteyshenkilön tavoitettavuuteen ja toivoivat infosivustolle mm. ”Usein kysytyt kysymykset” -osiota.
Vastausten pohjalta jatketaan infosivuston kehittämistä yhdessä SAMKin hakutoimiston, osaamisalueiden ja viestintäpalveluiden kesken.
Kyselytutkimuksen tulosten mukaan viidennes uusista opiskelijoista ei ollut löytänyt uuden opiskelijan infosivustoa helposti. Kolmannes vastaajista oli sitä mieltä, että opintojen aloituksesta ei ollut riittävästi tietoa infosivustolla. Lisätietoa toivottiin erityisesti lukujärjestyksestä ja opintojen sisällöstä.
Lähes kaikkien vastaajien mielestä uuden opiskelijan infosivusto oli helppokäyttöinen sekä sisällöltään ymmärrettävä ja helppolukuinen. Yli puolet vastaajista olisi kuitenkin halunnut infomateriaalin myös perinteisenä paperipostina nettimateriaalin lisäksi. Vastaajat antoivat kyselyssä kehittämisehdotuksia liittyen aloituspäivän opastukseen, oman koulutuksen yhteyshenkilön tavoitettavuuteen ja toivoivat infosivustolle mm. ”Usein kysytyt kysymykset” -osiota.
Vastausten pohjalta jatketaan infosivuston kehittämistä yhdessä SAMKin hakutoimiston, osaamisalueiden ja viestintäpalveluiden kesken.