Kätilötyön eettiset periaatteet käytännössä : oppimateriaalin tuottaminen vastuullisuuden, jatkuvuuden, perhekeskeisyyden, omatoimisuuden ja kokonaisvaltaisuuden periaatteista
Jakobsson, Senja; Mira, Rantalankila (2014)
Jakobsson, Senja
Mira, Rantalankila
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121119432
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121119432
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään kirjallisuuskatsauksen avulla kuinka kätilötyön eettiset peri-aatteet toteutuvat käytännön kätilötyössä. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta on tuotettu oppimate-riaalia Moodle verkko-oppimisympäristöön kätilötyön viidestä viimeisestä eettisestä periaattees-ta: vastuullisuudesta, jatkuvuudesta, perhekeskeisyydestä, omatoimisuudesta ja kokonaisvaltai-suudesta.
Opinnäytetyö on osa kolmivaiheisen Increasing Ethical Competence in Midwifery Education and Practice -projektin toista vaihetta. INEC-projektin tavoitteena on kehittää uusia työkaluja eetti-sen osaamisen tukemiseksi niin käytännön työhön kuin teoriaan.
Etiikka ja eettinen osaaminen ovat monitahoisia käsitteitä, jotka korostuvat kätilötyössä hyvin herkkien asioiden käsittelyssä, sekä naisen intiimeimpien alueiden hoidossa. Kätilötyötä ohjaa-vat voimassa oleva lainsäädäntö, yleinen ohjeisto sekä valtakunnallisen sosiaali- ja terveysalan eettisen neuvottelukunnan laatimat eettiset periaatteet. Kätilötyössä hoitajat hyödyntävät omaa kokemustaan periaatteiden sijaan, vaikka tietävät niiden olemassaolosta. Periaatteen toteutu-misen mittaaminen kätilötyössä on periaatteesta riippuen haastavaa. Uudet suuntaviivat ja jat-kuva koulutus sekä tutkimus etiikassa ovat tärkeitä tulevaisuudessa kehittymisen kannalta.
Jo olemassa olevan tiedon avulla on tuotettu case-tyyppiset opetusvideot Moodle -oppimisverkkoympäristöön havainnollistamaan eettisiä periaatteita. Videot saavat katsojan poh-timaan arkipäiväisiä tilanteita ja videoiden katsomisen sekä pohdintakysymysten avulla katsoja pystyy kehittämään omaa eettistä osaamistaan.
Opinnäytetyö on osa kolmivaiheisen Increasing Ethical Competence in Midwifery Education and Practice -projektin toista vaihetta. INEC-projektin tavoitteena on kehittää uusia työkaluja eetti-sen osaamisen tukemiseksi niin käytännön työhön kuin teoriaan.
Etiikka ja eettinen osaaminen ovat monitahoisia käsitteitä, jotka korostuvat kätilötyössä hyvin herkkien asioiden käsittelyssä, sekä naisen intiimeimpien alueiden hoidossa. Kätilötyötä ohjaa-vat voimassa oleva lainsäädäntö, yleinen ohjeisto sekä valtakunnallisen sosiaali- ja terveysalan eettisen neuvottelukunnan laatimat eettiset periaatteet. Kätilötyössä hoitajat hyödyntävät omaa kokemustaan periaatteiden sijaan, vaikka tietävät niiden olemassaolosta. Periaatteen toteutu-misen mittaaminen kätilötyössä on periaatteesta riippuen haastavaa. Uudet suuntaviivat ja jat-kuva koulutus sekä tutkimus etiikassa ovat tärkeitä tulevaisuudessa kehittymisen kannalta.
Jo olemassa olevan tiedon avulla on tuotettu case-tyyppiset opetusvideot Moodle -oppimisverkkoympäristöön havainnollistamaan eettisiä periaatteita. Videot saavat katsojan poh-timaan arkipäiväisiä tilanteita ja videoiden katsomisen sekä pohdintakysymysten avulla katsoja pystyy kehittämään omaa eettistä osaamistaan.