Kasvatuskumppanuuden toteutuminen Varkauden kaupungin kunnallisissa päiväkodeissa - alle neljävuotiaiden ryhmissä
Rantala, Sini; Romunen, Heidi (2014)
Rantala, Sini
Romunen, Heidi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112016070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112016070
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Rantala, Sini & Romunen, Heidi. Kasvatuskumppanuuden toteutuminen Varkauden kaupungin kunnallisissa päiväkodeissa - alle neljävuotiaiden ryhmissä. Pieksämäki, syksy 2014, sivumäärä 73 s, 7 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, lapsi- ja perhetyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka kasvatuskumppanuus toteutuu Varkauden kaupungin kunnallisissa päiväkodeissa niin vanhempien kuin työntekijöiden näkökulmasta. Tutkimus suunnattiin alle neljävuotiaiden lasten vanhemmille sekä ryhmissä työskenteleville työntekijöille. Tavoitteena oli saada selville, kuinka kasvatuskumppanuus toteutuu kodin ja päiväkodin välillä; millaisin keinoin kasvatuskumppanuutta toteutetaan, miten ja missä kasvatuskumppanuuden toteutuminen näkyy käytännössä ja kuinka päiväkoti toiminnassaan huomioi vanhempien ja työntekijöiden osallisuuden. Toisena tavoitteena oli selvittää, kuinka kasvatusvuorovaikutus toteutuu kodin ja päiväkodin välillä; kuinka vanhemmat kokevat tulevansa kuulluksi, millaista informaatiota välittyy kodin ja päiväkodin välillä ja millä keinoin sekä millaisista asioista vanhemmat ja työntekijät keskustelevat yhdessä. Yhteistyökumppaneina opinnäytetyössä toimivat kaikki Varkauden kaupungin kunnalliset päiväkodit: Kankunharjun päiväkoti, Käpykankaan päiväkoti, Könönpellon päiväkoti, Päiviönsaaren päiväkoti, Repokankaan päiväkoti ja Taulumäen päiväkoti.
Opinnäytetyömme viitekehys koostui varhaiskasvatuksesta, kasvatuskumppanuudesta ja kasvatusvuorovaikutuksesta. Varhaiskasvatuksen teoriataustassa tarkasteltiin varhaiskasvatusta ohjaavia asiakirjoja, varhaiskasvatusta käsitteenä, päivähoitoa käsitteenä sekä päiväkotia. Kasvatuskumppanuuden teoriataustassa tarkasteltiin muun muassa kasvatuskumppanuuden elementtejä. Kasvatusvuorovaikutuksen teoriataustassa tarkasteltiin päivähoidon aloittamista, aloituskeskusteluja, tutustumiskäyntejä päivähoitoon sekä kotikäyntejä, arkista vuorovaikutusta ja kohtaamista sekä kasvatuskeskusteluja.
Tutkimusote oli kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen. Aineisto kerättiin kyselylomakkeiden avulla, jotka koostuivat strukturoiduista ja avoimista kysymyksistä. Kysely toteutettiin sähköisenä Webropol-kyselynä ja paperiversiona. Kyselyitä lähetettiin yhteensä 144 kappaletta, vanhemmille 110 kappaletta ja työntekijöille 34 kappaletta. Vanhempien vastausprosentti oli 40 ja työntekijöiden vastausprosentti oli 71. Kvantitatiivisen aineiston vastaukset analysoitiin Webropol-ohjelman avulla ja kvalitatiivisen aineiston analysointiin käytettiin sisällönanalyysia.
Tutkimuksen keskeinen tulos oli, että kasvatuskumppanuus ja kasvatusvuorovaikutus kodin ja päiväkodin välillä toteutuu, mutta kehitettävää löytyy. Vastausten perusteella niin vanhemmat kuin työntekijät nostivat esille ongelmakohtia, jotka koostuivat muun muassa rajallisista päivähoidon resursseista, ajanpuutteesta ja puutteellisesta informaation kulusta.
Asiasanat: varhaiskasvatus, päivähoito, kasvatuskumppanuus, kasvatusvuorovaikutus
Rantala, Sini & Romunen, Heidi. Kasvatuskumppanuuden toteutuminen Varkauden kaupungin kunnallisissa päiväkodeissa - alle neljävuotiaiden ryhmissä. Pieksämäki, syksy 2014, sivumäärä 73 s, 7 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, lapsi- ja perhetyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka kasvatuskumppanuus toteutuu Varkauden kaupungin kunnallisissa päiväkodeissa niin vanhempien kuin työntekijöiden näkökulmasta. Tutkimus suunnattiin alle neljävuotiaiden lasten vanhemmille sekä ryhmissä työskenteleville työntekijöille. Tavoitteena oli saada selville, kuinka kasvatuskumppanuus toteutuu kodin ja päiväkodin välillä; millaisin keinoin kasvatuskumppanuutta toteutetaan, miten ja missä kasvatuskumppanuuden toteutuminen näkyy käytännössä ja kuinka päiväkoti toiminnassaan huomioi vanhempien ja työntekijöiden osallisuuden. Toisena tavoitteena oli selvittää, kuinka kasvatusvuorovaikutus toteutuu kodin ja päiväkodin välillä; kuinka vanhemmat kokevat tulevansa kuulluksi, millaista informaatiota välittyy kodin ja päiväkodin välillä ja millä keinoin sekä millaisista asioista vanhemmat ja työntekijät keskustelevat yhdessä. Yhteistyökumppaneina opinnäytetyössä toimivat kaikki Varkauden kaupungin kunnalliset päiväkodit: Kankunharjun päiväkoti, Käpykankaan päiväkoti, Könönpellon päiväkoti, Päiviönsaaren päiväkoti, Repokankaan päiväkoti ja Taulumäen päiväkoti.
Opinnäytetyömme viitekehys koostui varhaiskasvatuksesta, kasvatuskumppanuudesta ja kasvatusvuorovaikutuksesta. Varhaiskasvatuksen teoriataustassa tarkasteltiin varhaiskasvatusta ohjaavia asiakirjoja, varhaiskasvatusta käsitteenä, päivähoitoa käsitteenä sekä päiväkotia. Kasvatuskumppanuuden teoriataustassa tarkasteltiin muun muassa kasvatuskumppanuuden elementtejä. Kasvatusvuorovaikutuksen teoriataustassa tarkasteltiin päivähoidon aloittamista, aloituskeskusteluja, tutustumiskäyntejä päivähoitoon sekä kotikäyntejä, arkista vuorovaikutusta ja kohtaamista sekä kasvatuskeskusteluja.
Tutkimusote oli kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen. Aineisto kerättiin kyselylomakkeiden avulla, jotka koostuivat strukturoiduista ja avoimista kysymyksistä. Kysely toteutettiin sähköisenä Webropol-kyselynä ja paperiversiona. Kyselyitä lähetettiin yhteensä 144 kappaletta, vanhemmille 110 kappaletta ja työntekijöille 34 kappaletta. Vanhempien vastausprosentti oli 40 ja työntekijöiden vastausprosentti oli 71. Kvantitatiivisen aineiston vastaukset analysoitiin Webropol-ohjelman avulla ja kvalitatiivisen aineiston analysointiin käytettiin sisällönanalyysia.
Tutkimuksen keskeinen tulos oli, että kasvatuskumppanuus ja kasvatusvuorovaikutus kodin ja päiväkodin välillä toteutuu, mutta kehitettävää löytyy. Vastausten perusteella niin vanhemmat kuin työntekijät nostivat esille ongelmakohtia, jotka koostuivat muun muassa rajallisista päivähoidon resursseista, ajanpuutteesta ja puutteellisesta informaation kulusta.
Asiasanat: varhaiskasvatus, päivähoito, kasvatuskumppanuus, kasvatusvuorovaikutus