Taidemenetelmien vaikutus nuorten elämäntaitojen kehittymiseen Myrsky-hankkeessa : Ohjaajien näkemyksiä
Mentunen, Katri (2014)
Mentunen, Katri
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120819006
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120819006
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii taidelähtöisten menetelmien vaikutusta nuorten elämäntaitojen kehittymiseen. Elämäntaidoilla tarkoitetaan erilaisia henkisiä voimavaroja ja valmiuksia, kuten itsetuntoa, sosiaalisen vuorovaikutuksen taitoja ja itseilmaisun taitoja. Elämäntaidot ovat nuorille välttämättömiä , jotta he pär-jäävät esimerkiksi opiskeluissa ja työelämässä.
Opinnäytetyön tilaajana toimii Suomen lasten ja nuorten säätiö, jonka toiminnan tarkoituksena on pa-rantaa lasten ja nuorten elinoloja ja ennalta ehkäistä erilaisten ongelmien syntymistä. Säätiön toiminta koostu erilaisista hankkeista ja kampanjoista, joita se toteuttaa niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Elä-mäntaitojen vahvistaminen on keskeisessä roolissa säätiön tavoitteiden toteuttamisessa.
Työn tutkimuskohteena on kaksi Suomen lasten ja nuorten säätiön koordinoiman Myrsky-hankkeen rahoittamaa taideprojektia. Myrsky-hanke mahdollistaa eritavoin vaikeassa elämäntilanteessa oleville nuorille suunnattuja taideprojekteja. Tässä opinnäytetyössä tutkittavat projektit ovat Lahdessa toimiva maahanmuuttajataustaisille nuorille tarkoitettu sarjakuvatyöpaja, sekä Helsingissä etsivän nuorisotyön tavoittamille nuorille järjestettävä sirkustyöpaja.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelua. Haastateltavina oli kaksi ohjaajaa kum-mastakin projektista. Lisäksi tutkimusaineistona toimivat projektien ohjaajien tekemät seurantaraportit työpajojen toiminnan eri vaiheista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten taidelähtöiset menetelmät vaikuttavat projekteissa muka-na olevien nuorten elämäntaitojen kehittymiseen. Haastatteluilla pyrittiin selvittämään, millaisia työtapo-ja projekteissa on käytetty ja mitkä niistä ovat ohjaajien näkemyksen mukaan toimivia välineitä tiettyjen elämäntaitojen kehittämisessä. Yksi Myrsky-hankkeen tavoitteista on hyvien taidelähtöisten menetel-mien kehittäminen ja levittäminen. Hankkeen tavoitteiden toteutumisen kannalta on tärkeää tietää, mil-laisia työtapoja ja menetelmiä projekteissa käytetään ja miten ne vaikuttavat nuoriin. Työssä pohditaan myös yleisemmin taiteen vahvuuksia elämäntaitojen vahvistamisen välineenä.
Opinnäytetyön tilaajana toimii Suomen lasten ja nuorten säätiö, jonka toiminnan tarkoituksena on pa-rantaa lasten ja nuorten elinoloja ja ennalta ehkäistä erilaisten ongelmien syntymistä. Säätiön toiminta koostu erilaisista hankkeista ja kampanjoista, joita se toteuttaa niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Elä-mäntaitojen vahvistaminen on keskeisessä roolissa säätiön tavoitteiden toteuttamisessa.
Työn tutkimuskohteena on kaksi Suomen lasten ja nuorten säätiön koordinoiman Myrsky-hankkeen rahoittamaa taideprojektia. Myrsky-hanke mahdollistaa eritavoin vaikeassa elämäntilanteessa oleville nuorille suunnattuja taideprojekteja. Tässä opinnäytetyössä tutkittavat projektit ovat Lahdessa toimiva maahanmuuttajataustaisille nuorille tarkoitettu sarjakuvatyöpaja, sekä Helsingissä etsivän nuorisotyön tavoittamille nuorille järjestettävä sirkustyöpaja.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelua. Haastateltavina oli kaksi ohjaajaa kum-mastakin projektista. Lisäksi tutkimusaineistona toimivat projektien ohjaajien tekemät seurantaraportit työpajojen toiminnan eri vaiheista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten taidelähtöiset menetelmät vaikuttavat projekteissa muka-na olevien nuorten elämäntaitojen kehittymiseen. Haastatteluilla pyrittiin selvittämään, millaisia työtapo-ja projekteissa on käytetty ja mitkä niistä ovat ohjaajien näkemyksen mukaan toimivia välineitä tiettyjen elämäntaitojen kehittämisessä. Yksi Myrsky-hankkeen tavoitteista on hyvien taidelähtöisten menetel-mien kehittäminen ja levittäminen. Hankkeen tavoitteiden toteutumisen kannalta on tärkeää tietää, mil-laisia työtapoja ja menetelmiä projekteissa käytetään ja miten ne vaikuttavat nuoriin. Työssä pohditaan myös yleisemmin taiteen vahvuuksia elämäntaitojen vahvistamisen välineenä.