Ei haukku haavaa tee : koiran vaikutus lapsen toimintaan ja toiminnallisuuden kehitykseen
Ansamaa, Katariina; Kaitila, Emmi (2014)
Ansamaa, Katariina
Kaitila, Emmi
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818929
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818929
Tiivistelmä
Eläinten vaikutuksesta ihmisen terveyteen ja hyvinvointiin on olemassa paljon tutkimuksia. Myös eläinavusteisesta terapiasta on tutkimuksia, mutta koira-avusteisen terapian tutkimustieto on vielä vähäistä. Toimintaterapiassa koiran avulla voidaan pyrkiä löytämään ja mahdollistamaan asiakkaalle arjen merkityksellisiä toimintoja. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tietoa lasten koira-avusteisesta toimintaterapiasta. Teoreettinen viitekehys muodostuu eläin- ja koira-avusteisen terapian katsauksesta sekä lapsen kehityksen teoriasta.
Opinnäytetyön tutkimuksellisena osana tehtiin kirjallisuuskatsaus, jonka tavoite oli tutkia eläin- ja koira-avusteisesta terapiasta julkaistua tietoa. Aineistoon valikoitui kahdeksan tutkimusartikkelia ja kaksi kirjaa, jotka käsittelivät eläinavusteista terapiaa ja/tai eläimen suotuisaa vaikutusta ihmiseen. Tietoa kerättiin eläinten terapeuttisista tekijöistä, eläinavusteisesta toimintaterapiasta ja koiran roolista terapiassa. Osana opinnäytetyötä kehitettiin kirjauslomake koira-avusteisen toimintaterapian havainnointiin. Kehittämistyössä hyödynnettiin katsauksen avulla saatua tutkimustietoa, joka sidottiin toimintaterapian viitekehykseen. Lomake ei sisälly opinnäytetyön julkaistavaan versioon.
Tutkimustuloksissa osoitettiin eläinavusteisen toimintaterapian lisäävän motivaatiota osallistua terapiaan. Toimintaterapiassa koiraa käytettiin vahvistamaan ja tukemaan toimintaa. Tutkimuksissa terapiakoiria käytettiin myös stimuloimaan kommunikaatiota ja kognitiivisia toimintoja. Koiran todettiin vaikuttavan myös keskittymiseen.
Johtopäätöksissä todettiin koira-avusteisen terapian käytön lasten toimintaterapiassa olevan perusteltua. Koira vaikutti lapsen kehitykseen suotuisasti ja koiran avulla terapian tuloksellisuus parani. Koira-avusteisessa lasten toimintaterapiassa harjoiteltavat asiat nousivat katsauksen, lapsen kehityksen, taitojen ja valmiuksien arvioinnin sekä lasten toimintaterapialle tyypillisten lähestymistapojen näkökulmista.
Opinnäytetyön tutkimuksellisena osana tehtiin kirjallisuuskatsaus, jonka tavoite oli tutkia eläin- ja koira-avusteisesta terapiasta julkaistua tietoa. Aineistoon valikoitui kahdeksan tutkimusartikkelia ja kaksi kirjaa, jotka käsittelivät eläinavusteista terapiaa ja/tai eläimen suotuisaa vaikutusta ihmiseen. Tietoa kerättiin eläinten terapeuttisista tekijöistä, eläinavusteisesta toimintaterapiasta ja koiran roolista terapiassa. Osana opinnäytetyötä kehitettiin kirjauslomake koira-avusteisen toimintaterapian havainnointiin. Kehittämistyössä hyödynnettiin katsauksen avulla saatua tutkimustietoa, joka sidottiin toimintaterapian viitekehykseen. Lomake ei sisälly opinnäytetyön julkaistavaan versioon.
Tutkimustuloksissa osoitettiin eläinavusteisen toimintaterapian lisäävän motivaatiota osallistua terapiaan. Toimintaterapiassa koiraa käytettiin vahvistamaan ja tukemaan toimintaa. Tutkimuksissa terapiakoiria käytettiin myös stimuloimaan kommunikaatiota ja kognitiivisia toimintoja. Koiran todettiin vaikuttavan myös keskittymiseen.
Johtopäätöksissä todettiin koira-avusteisen terapian käytön lasten toimintaterapiassa olevan perusteltua. Koira vaikutti lapsen kehitykseen suotuisasti ja koiran avulla terapian tuloksellisuus parani. Koira-avusteisessa lasten toimintaterapiassa harjoiteltavat asiat nousivat katsauksen, lapsen kehityksen, taitojen ja valmiuksien arvioinnin sekä lasten toimintaterapialle tyypillisten lähestymistapojen näkökulmista.