Asiakastyytyväisyyskysely FC Lahden ottelutapahtuman kehittämiseksi kaudelle 2015
Seppä, Juha; Heinonen, Teemu (2014)
Seppä, Juha
Heinonen, Teemu
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121119386
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121119386
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli selvittää FC Lahden otteluissa käyneiden katsojien tyytyväisyyttä ottelutapahtuman eri osa-alueisiin. Samalla vertailtiin Hiihtostadionin ja Kisapuiston eroja.
Tutkimuksessa verrattiin ensimmäistä kertaa otteluissa käyneiden ja useasti otteluissa vierailleiden katsojien kokemuksia ottelutapahtumasta. Tutkimustulosten avulla seura pystyy kehittämään ottelutapahtumaa entistäkin paremmin asiakasta palvelevaksi. Ensimmäistä kertaa otteluissa vierailleiden katsojien mielipide on seuralle erityisen tärkeä yleisömäärien kasvattamiseksi.
Tutkimus teetettiin nettikyselynä yhteistyössä Sport Business School Finlandin kanssa kuudessa kauden 2012 kotiottelussa. Kyselyihin vastasi yhteensä 247 henkilöä, joista miehiä oli 216 ja naisia 31. Ensimmäistä kertaa kauden aikana ottelussa käyneitä vastaajia oli yhteensä 37.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että Kisapuistoa pidetään selkeästi Hiihtostadionia parempana paikkana ottelutapahtumalle. Etenkin tunnelma nousi selkeästi paremmaksi Kisapuistossa. Oheispalvelut toimivat hyvin, tunnelmaa pidettiin pääsääntöisesti miellyttävänä ja itse peliä kehuttiin viihdyttäväksi.
Jatkotutkimuksessa voitaisiin verrata, miten naisten ja miesten kokemukset ottelutapahtumasta eroavat toisistaan. Lisäksi voitaisiin selvittää, mitkä ovat niitä syitä, joiden takia ihmiset jättävät tulematta FC Lahden peleihin.
Tutkimuksessa verrattiin ensimmäistä kertaa otteluissa käyneiden ja useasti otteluissa vierailleiden katsojien kokemuksia ottelutapahtumasta. Tutkimustulosten avulla seura pystyy kehittämään ottelutapahtumaa entistäkin paremmin asiakasta palvelevaksi. Ensimmäistä kertaa otteluissa vierailleiden katsojien mielipide on seuralle erityisen tärkeä yleisömäärien kasvattamiseksi.
Tutkimus teetettiin nettikyselynä yhteistyössä Sport Business School Finlandin kanssa kuudessa kauden 2012 kotiottelussa. Kyselyihin vastasi yhteensä 247 henkilöä, joista miehiä oli 216 ja naisia 31. Ensimmäistä kertaa kauden aikana ottelussa käyneitä vastaajia oli yhteensä 37.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että Kisapuistoa pidetään selkeästi Hiihtostadionia parempana paikkana ottelutapahtumalle. Etenkin tunnelma nousi selkeästi paremmaksi Kisapuistossa. Oheispalvelut toimivat hyvin, tunnelmaa pidettiin pääsääntöisesti miellyttävänä ja itse peliä kehuttiin viihdyttäväksi.
Jatkotutkimuksessa voitaisiin verrata, miten naisten ja miesten kokemukset ottelutapahtumasta eroavat toisistaan. Lisäksi voitaisiin selvittää, mitkä ovat niitä syitä, joiden takia ihmiset jättävät tulematta FC Lahden peleihin.