Tasohyppelypelin suunnittelu mobiililaitteille
Lehikoinen, Aapo (2014)
Lehikoinen, Aapo
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121219566
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121219566
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on tasohyppelypelien suunnittelu mobiililaitteille eri osa-alueineen. Aiheeseen perehdytään Hopping Penguin esimerkkitapauksen kautta. Hopping Penguin on neljän opiskelijan yhteistyönä syntynyt tasohyppelypeli mobiililaitteille.
Projektin tarkoituksena oli synnyttää prototyypin pohjalta peli joka voitaisiin laittaa kaupalliseen jakeluun sovel-luskaupoissa. Motiivina oli rahan ohella myös oman osaamisen kehittäminen ja halu kokeilla omia rajojaan.
Peli on julkaistu Windows Phone Store -sovelluskaupassa, josta se on ladattu yli 300 000 kertaa. Tätä voi pitää varsin suurena menestyksenä opiskelijaprojektille. Pelin ympärille ollaan perustamassa yritystoimintaa, joten projektia voi pitää myös siinäkin mielessä onnistuneena.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tarjota pelisuunnittelijoille, ja pelisuunnittelusta kiinnostuneille kuva Hopping Penguinin kehitysprosessin vaiheista ja esille nousseista haasteista sekä niiden ratkaisuista. Esille tuodaan erityi-sesti kohdattuja ongelmia, joihin varautuminen projektin alkuvaiheessa olisi helpottanut huomattavasti Hopping Penguinin kehitystyötä ja lyhentänyt siihen käytettyä aikaa.
Käsiteltäviä asioita ovat tasohyppelypelien määritelmä, historia sekä nykytila, mobiililaitteen pelisuunnittelulle asettamat rajoitteet, pelimekaniikan ja monetisaation suunnittelu ja pelin käyttöohjeiden luonti.
Projektin tarkoituksena oli synnyttää prototyypin pohjalta peli joka voitaisiin laittaa kaupalliseen jakeluun sovel-luskaupoissa. Motiivina oli rahan ohella myös oman osaamisen kehittäminen ja halu kokeilla omia rajojaan.
Peli on julkaistu Windows Phone Store -sovelluskaupassa, josta se on ladattu yli 300 000 kertaa. Tätä voi pitää varsin suurena menestyksenä opiskelijaprojektille. Pelin ympärille ollaan perustamassa yritystoimintaa, joten projektia voi pitää myös siinäkin mielessä onnistuneena.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tarjota pelisuunnittelijoille, ja pelisuunnittelusta kiinnostuneille kuva Hopping Penguinin kehitysprosessin vaiheista ja esille nousseista haasteista sekä niiden ratkaisuista. Esille tuodaan erityi-sesti kohdattuja ongelmia, joihin varautuminen projektin alkuvaiheessa olisi helpottanut huomattavasti Hopping Penguinin kehitystyötä ja lyhentänyt siihen käytettyä aikaa.
Käsiteltäviä asioita ovat tasohyppelypelien määritelmä, historia sekä nykytila, mobiililaitteen pelisuunnittelulle asettamat rajoitteet, pelimekaniikan ja monetisaation suunnittelu ja pelin käyttöohjeiden luonti.