Julkinen mielipide sosiaalisessa mediassa : ilmiö, sen syyt ja seuraukset
Siirto, Pyry (2014)
Siirto, Pyry
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121219567
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121219567
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten julkinen mielipide syntyy ja muokkautuu sosiaalisessa mediassa. Lisäksi tarkasteltiin keinoja, joilla sosiaalisesta mediasta voidaan tunnistaa kehkeytymässä oleva tai vallitseva julkinen mielipide. Kokonaisuutena tässä opinnäytetyössä tutkittiin julkisen mielipiteen muutoksen ilmiötä, sen syytä ja seurauksia.
Teoriaosuuden ensimmäisessä luvussa käsiteltiin julkisen mielipiteen perinteistä käsitettä muutamien sosiologisten teorioiden valossa. Osioon kuului myös perinteisten julkiseen mielipiteeseen vaikuttamisen keinojen tarkastelu. Toisessa luvussa valotettiin sosiaalisen median esiinnousua ja miten se on vaikuttanut organisaatioviestintään. Erityistä huomiota kiinnitettiin Twitter-mikroblogipalveluun. Lopulta aiheet yhdistettiin ja arvioitiin kuinka julkinen mielipide kehittyy ja on mitattavissa sosiaalisen median alustoista. Sosiologiselta kannalta määritettiin ihmisten verkkokäyttäytymistä motivoivia tekijöitä. Viimeisenä osiona käytiin läpi julkisen median mittaamisen haasteita sosiaalisesta mediasta.
Tutkimuksen empiirinen aineisto koostui kyselytutkimuksesta ja Twitter-viesteistä. Kyselytutkimusaineiston analysoinnissa hyödynnettiin tavanomaisia tilastollisia menetelmiä. Twitter-aineistoa analysointiin sisällönanalyysimenetelmällä. Opinnäytetyön toimeksiantaneen Rud Pedersen Public Affairs Companyn kiinnostuksen kohteisiin kuului ruotsalaisen Saan Ab:n hävittäjälentokoneen Jas 39 Gripen NG:n maine liittyen Suomen ilmavoimien seuraavaan hävittäjäkauppaan.
Kyselytutkimuksen aineistosta selvisi muun muassa some-sisällön suosioon vaikuttavia tekijöitä: suurkäyttäjillä on eniten vaikutusvaltaa ja sisällön positiivisuus nähdään negatiivisuutta kiinnostavampana vaihtoehtona.
Tutkimukseen liittyi myös havaintoja verkossa tapahtuvan turvallisuuspoliittisen keskustelun seuraamiseen motivoivista tekijöistä. Gripen-hävittäjäkonetta koskevien Twitter-viestien sisällönanalyysissa keskityttiin viestin sentimentin lisäksi viestijöiden asiantuntemukseen, sekä vaikutusvaltaan some-yhteisössä. Analyysin perusteella Gripenin maine saattaa vieläkin kärsiä kehitysvaiheen onnettomuuksien aiheuttamasta imagotappiosta.
Teoriaosuuden ensimmäisessä luvussa käsiteltiin julkisen mielipiteen perinteistä käsitettä muutamien sosiologisten teorioiden valossa. Osioon kuului myös perinteisten julkiseen mielipiteeseen vaikuttamisen keinojen tarkastelu. Toisessa luvussa valotettiin sosiaalisen median esiinnousua ja miten se on vaikuttanut organisaatioviestintään. Erityistä huomiota kiinnitettiin Twitter-mikroblogipalveluun. Lopulta aiheet yhdistettiin ja arvioitiin kuinka julkinen mielipide kehittyy ja on mitattavissa sosiaalisen median alustoista. Sosiologiselta kannalta määritettiin ihmisten verkkokäyttäytymistä motivoivia tekijöitä. Viimeisenä osiona käytiin läpi julkisen median mittaamisen haasteita sosiaalisesta mediasta.
Tutkimuksen empiirinen aineisto koostui kyselytutkimuksesta ja Twitter-viesteistä. Kyselytutkimusaineiston analysoinnissa hyödynnettiin tavanomaisia tilastollisia menetelmiä. Twitter-aineistoa analysointiin sisällönanalyysimenetelmällä. Opinnäytetyön toimeksiantaneen Rud Pedersen Public Affairs Companyn kiinnostuksen kohteisiin kuului ruotsalaisen Saan Ab:n hävittäjälentokoneen Jas 39 Gripen NG:n maine liittyen Suomen ilmavoimien seuraavaan hävittäjäkauppaan.
Kyselytutkimuksen aineistosta selvisi muun muassa some-sisällön suosioon vaikuttavia tekijöitä: suurkäyttäjillä on eniten vaikutusvaltaa ja sisällön positiivisuus nähdään negatiivisuutta kiinnostavampana vaihtoehtona.
Tutkimukseen liittyi myös havaintoja verkossa tapahtuvan turvallisuuspoliittisen keskustelun seuraamiseen motivoivista tekijöistä. Gripen-hävittäjäkonetta koskevien Twitter-viestien sisällönanalyysissa keskityttiin viestin sentimentin lisäksi viestijöiden asiantuntemukseen, sekä vaikutusvaltaan some-yhteisössä. Analyysin perusteella Gripenin maine saattaa vieläkin kärsiä kehitysvaiheen onnettomuuksien aiheuttamasta imagotappiosta.