"Jatkuvaahan tää muutos on" : lähiesimiesten muutosjohtamisen osaaminen
Korhonen, Sini (2014)
Korhonen, Sini
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519727
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519727
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa erään terveyspalveluita tuottavan yrityksen lähiesimiesten muutosjohtamisen osaamista sekä asiakaspalvelutyöntekijöiden näkemyksiä muutosjohtamisen osaamisesta. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat: millainen näkemys lähiesimiehillä on muutosjohtamisesta, millainen näkemys lähiesimiehillä on muutosjohtamisen haasteista ja miten työntekijät kokevat lähiesimiesten muutosjohtajuuden tällä hetkellä?
Opinnäytetyön tutkimusote oli laadullinen, ilmiötä ymmärtämään pyrkivä. Aineiston keräämiseen käytettiin teemahaastatteluita. Haastateltavia oli yhteensä viisi, kaksi heistä työskenteli erään terveyspalveluita tuottavan yrityksen lähiesimiestyössä ja kolme asiakaspalvelutehtävissä. Haastattelut analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Opinnäytetyön analyysin tulokseksi muodostui neljä pääluokkaa, jotka olivat (1) organisaation johdon asettamat raamit ja tuki, (2) lähiesimiesten muutosjohtamisvalmiudet, (3) lähiesimiesten henkilöstöjohtamistaidot ja (4) lähiesimiesten muutosviestintätaidot. Opinnäytetyön tuloksista nousivat esille lähiesimiesten muutosjohtamisen prosessin kokonaisuuden hallinta, suurimmat haasteet muutosjohtamisessa ja työntekijöiden näkemykset tämän hetkisestä muutosjohtamisen tilasta.
Johtopäätöksenä opinnäytetyön tuloksista voidaan sanoa, että lähiesimiehillä on tietä-mystä muutosjohtamisen prosessin perusasioista ja elementeistä. Tulosten mukaan lähiesimiesten muutosjohtamisen haasteet kulminoituivat henkilöstöjohtamisen osa-alueisiin, kuten muutosviestintään, vuorovaikutustaitoihin ja henkilöstön muutosvasta-rinnan kohtaamiseen. Osaltaan tähän vaikuttaa lähiesimiestyöhön varatun ajan vähäisyys. Henkilöstön kokemukset lähiesimiesten muutosjohtamista näyttäytyivät vuorovaikutustaitojen puutteina sekä lähiesimieheltä saadun tuen vähäisyytenä.
Opinnäytetyön tutkimusote oli laadullinen, ilmiötä ymmärtämään pyrkivä. Aineiston keräämiseen käytettiin teemahaastatteluita. Haastateltavia oli yhteensä viisi, kaksi heistä työskenteli erään terveyspalveluita tuottavan yrityksen lähiesimiestyössä ja kolme asiakaspalvelutehtävissä. Haastattelut analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Opinnäytetyön analyysin tulokseksi muodostui neljä pääluokkaa, jotka olivat (1) organisaation johdon asettamat raamit ja tuki, (2) lähiesimiesten muutosjohtamisvalmiudet, (3) lähiesimiesten henkilöstöjohtamistaidot ja (4) lähiesimiesten muutosviestintätaidot. Opinnäytetyön tuloksista nousivat esille lähiesimiesten muutosjohtamisen prosessin kokonaisuuden hallinta, suurimmat haasteet muutosjohtamisessa ja työntekijöiden näkemykset tämän hetkisestä muutosjohtamisen tilasta.
Johtopäätöksenä opinnäytetyön tuloksista voidaan sanoa, että lähiesimiehillä on tietä-mystä muutosjohtamisen prosessin perusasioista ja elementeistä. Tulosten mukaan lähiesimiesten muutosjohtamisen haasteet kulminoituivat henkilöstöjohtamisen osa-alueisiin, kuten muutosviestintään, vuorovaikutustaitoihin ja henkilöstön muutosvasta-rinnan kohtaamiseen. Osaltaan tähän vaikuttaa lähiesimiestyöhön varatun ajan vähäisyys. Henkilöstön kokemukset lähiesimiesten muutosjohtamista näyttäytyivät vuorovaikutustaitojen puutteina sekä lähiesimieheltä saadun tuen vähäisyytenä.