Digimarkkinointisuunnitelma Lauritsalan Kartanolle
Franckenhaeuser, Sebastian (2014)
Franckenhaeuser, Sebastian
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121119487
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121119487
Tiivistelmä
Opinnäytetyö keskittyy digitaalisen markkinoinnin maailmaan. Digitaalinen markkinointi on markkinoinnin muoto digitaalisissa kanavissa ja se kasvattaa osuuttaan yrityksien markkinoinnista koko ajan. Opinnäytetyössä perehdytään digitaalisen markkinoinnin hyödyntämisen mahdollisuuksiin Hotelli ja ravintola-alan yrityksessä, Lauritsalan Kartanossa, joka on vanha kartanohotelli Lappeenrannassa.
Työn tavoitteena on luoda digimarkkinointisuunnitelma Lauritsalan Kartanolle. Toimeksiantaja ei ole entuudestaan toteuttanut juurikaan markkinointia, mutta taloudellinen tilanne ja sen luomat haasteet tuovat myös painetta markkinoinnin kehittämiseen. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on etsiä keinoja Lauritsalan Kartanolle toteuttaa digitaalista markkinointia optimaalisesti sekä kustannustehokkaasti. Markkinoinnin budjetti täytyy suhteuttaa aina yrityksen kokoluokkaan sekä olemassa oleviin resursseihin. Pienillä markkinointitoimenpiteillä voidaan näin saavuttaa maksimaalinen hyöty.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus toteutettiin teemahaastatteluin. Tutkimukseen haastateltiin sekä Kartanon omistajaa että kahta yritysasiakasta työn tulosten kannalta olennaisin teemoin. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä kautta asiakkaat ovat paikan löytäneet ja mitä kautta he sen verkosta parhaiten löytäisivät. Tutkimuksessa ilmeni palvelupaketoinnin merkittävyys kokonaispalvelujen myynnissä. Lauritsalan Kartanon tulisikin enemmän paketoida palveluita valmiiksi kokonaisuuksiksi, joita olisi helpompi asiakkaiden ostaa. Yritysasiakkaille voisi ajatella majoitus, kokouspalvelut ja ruokailut hyvään pakettihintaan. Palvelukokonaisuuksiin voisi lisätä aktiviteettipalveluita asiakkaan tarpeen mukaan.
Työn lopussa esitellään valmis digimarkkinointisuunnitelma, joka on kohdennettu Lauritsalan Kartanon tarpeisiin. Lopuksi tullaan tekemään johtopäätöksiä ja kehitysehdotuksia asiakkaalle tulevaisuuden varalle. Opinnäytetyön tarkoitus on kehittää valmis digimarkkinointisuunnitelma yrityksessä.
Työn tavoitteena on luoda digimarkkinointisuunnitelma Lauritsalan Kartanolle. Toimeksiantaja ei ole entuudestaan toteuttanut juurikaan markkinointia, mutta taloudellinen tilanne ja sen luomat haasteet tuovat myös painetta markkinoinnin kehittämiseen. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on etsiä keinoja Lauritsalan Kartanolle toteuttaa digitaalista markkinointia optimaalisesti sekä kustannustehokkaasti. Markkinoinnin budjetti täytyy suhteuttaa aina yrityksen kokoluokkaan sekä olemassa oleviin resursseihin. Pienillä markkinointitoimenpiteillä voidaan näin saavuttaa maksimaalinen hyöty.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus toteutettiin teemahaastatteluin. Tutkimukseen haastateltiin sekä Kartanon omistajaa että kahta yritysasiakasta työn tulosten kannalta olennaisin teemoin. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä kautta asiakkaat ovat paikan löytäneet ja mitä kautta he sen verkosta parhaiten löytäisivät. Tutkimuksessa ilmeni palvelupaketoinnin merkittävyys kokonaispalvelujen myynnissä. Lauritsalan Kartanon tulisikin enemmän paketoida palveluita valmiiksi kokonaisuuksiksi, joita olisi helpompi asiakkaiden ostaa. Yritysasiakkaille voisi ajatella majoitus, kokouspalvelut ja ruokailut hyvään pakettihintaan. Palvelukokonaisuuksiin voisi lisätä aktiviteettipalveluita asiakkaan tarpeen mukaan.
Työn lopussa esitellään valmis digimarkkinointisuunnitelma, joka on kohdennettu Lauritsalan Kartanon tarpeisiin. Lopuksi tullaan tekemään johtopäätöksiä ja kehitysehdotuksia asiakkaalle tulevaisuuden varalle. Opinnäytetyön tarkoitus on kehittää valmis digimarkkinointisuunnitelma yrityksessä.