Samarbetet mellan de svenskspråkiga daghemmen och barnrådgivningen i Esbo : Ur barnträdgårdslärarens perspektiv
Laitinen, Camilla (2014)
Laitinen, Camilla
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121419655
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121419655
Tiivistelmä
Se mikä yhdistää päiväkotia ja lastenneuvolaa on yhteinen päämäärä: lapsen hyvinvointi sekä vanhempien tukeminen kasvatuksessa. Tämän opinnäytetyön taustalla on se että yh-teistyö ruotsinkielisten päiväkotien ja lastenneuvolan välinen yhteistyö koetaan joskus hankalaksi. Sen takia Espoon ruotsinkielinen päivähoito (Svenska rum) on toivonut että aiheesta tehtäisiin selvitys. Tavoitteena on selvittää kuinka yhteistyö toimii päiväkotien ja lastenneuvolan välillä sekä miten yhteistyötä voi kehittää niiden välillä. Tutkimuskysy-mykset ovat: Miten yhteistyö Espoon ruotsinkielisten päiväkotien ja lastenneuvolan välil-lä toimii?, sekä Miten tätä yhteistyötä voisi kehittää? Tästä aiheesta on myös samanaikai-sesti tehty toinen opinnäyte Arcadassa, mutta se on tehty terveydenhoitajien näkökul-masta. Olen käyttänyt kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ryhmähaastattelun avulla. Haastateltavana on ollut lastentarhaopettajia eri puolelta Espoota. Tuloksesta selvisi että yhteistyö on puutteellista ja lastentarhanopettajat kaipaisivat kehitystä henkilökohtaisen kontaktin kanssa, terveydenhoitajien tuessa sekä yhteisen tiimin rakentamisessa.