Mielekäs uimaopetus yläkoulussa
Salmi, Laura; Koivupuu, Tiina (2014)
Salmi, Laura
Koivupuu, Tiina
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519822
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tuotoksena syntyi opas. Työmme on tilannut Suomen uimaopetus- ja hengenpelastusliitto. Tilaajan toive oli nimenomaan, että tuotoksena syntyy opas. Tavoitteenamme oli tehdä käytännön työkalu yläkoulun liikunnanopettajille mielekkäämmän uimaopetuksen järjestämiseksi. Pyrimme tekemään oppaasta myös muiden lajien opetukseen sovellettavan. Käytimme opinnäytetyössämme laadullista tutkimusasennetta. Keräsimme aineiston teemahaastatteluiden avulla.
Kartoitimme yläkoululaisten mielipiteitä mielekkäästä uimaopetuksesta. Kartoituksen pohjalta teimme nuorten näkemykset huomioivan oppaan. Alusta asti johtoajatuksena työssämme on ollut, että osallistaminen ja yhteistoiminnallisuus ovat yksi keino mielekkäämmän uimaopetuksen järjestämiseksi. Tämän vuoksi aloitimme aineiston keräämisen mielipiteiden kartoittamisella. Haastattelimme 7 – 9-luokkalaisia tyttöjä ja poikia kahdelta eri yläkoululta Rovaniemellä. Johtoajatuksesta huolimatta pyrimme saamaan haastateltavien mielipiteet esille ilman johdattelua.
Jatkotoimenpiteenä opastamme voitaisiin esimerkiksi kokeilla käytännössä, havainnoida sen toimivuutta ja muokata havaintojen mukaisesti. Toisaalta opastamme voitaisiin kokeilla myös jonkin muun lajin opetuksessa.
Oppaassa kerromme muun muassa ryhmästä, sen muotoutumisesta ja toimintaan positiivisesti vaikuttavista asioista. Yhteistoiminnallisessa oppimisessa ryhmän merkitys on tärkeä, sillä ryhmässä oppii enemmän kuin yksin. Esittelemme yhteistoiminnallisia menetelmiä ja esimerkkejä sovellettuna uimaopetukseen. Lisäksi olemme koonneet oppaaseen ja teoriapohjaan tietoa monista muista asioista, jotka haastateltavien mielestä vaikuttavat uimaopetuksen mielekkyyteen. Olemme tehneet oppaasta mahdollisimman konkreettisen ja käyttökelpoisen. Opinnäytetyössämme kerromme lisäksi opinnäytetyöprosessista kokonaisuudessaan.
Kartoitimme yläkoululaisten mielipiteitä mielekkäästä uimaopetuksesta. Kartoituksen pohjalta teimme nuorten näkemykset huomioivan oppaan. Alusta asti johtoajatuksena työssämme on ollut, että osallistaminen ja yhteistoiminnallisuus ovat yksi keino mielekkäämmän uimaopetuksen järjestämiseksi. Tämän vuoksi aloitimme aineiston keräämisen mielipiteiden kartoittamisella. Haastattelimme 7 – 9-luokkalaisia tyttöjä ja poikia kahdelta eri yläkoululta Rovaniemellä. Johtoajatuksesta huolimatta pyrimme saamaan haastateltavien mielipiteet esille ilman johdattelua.
Jatkotoimenpiteenä opastamme voitaisiin esimerkiksi kokeilla käytännössä, havainnoida sen toimivuutta ja muokata havaintojen mukaisesti. Toisaalta opastamme voitaisiin kokeilla myös jonkin muun lajin opetuksessa.
Oppaassa kerromme muun muassa ryhmästä, sen muotoutumisesta ja toimintaan positiivisesti vaikuttavista asioista. Yhteistoiminnallisessa oppimisessa ryhmän merkitys on tärkeä, sillä ryhmässä oppii enemmän kuin yksin. Esittelemme yhteistoiminnallisia menetelmiä ja esimerkkejä sovellettuna uimaopetukseen. Lisäksi olemme koonneet oppaaseen ja teoriapohjaan tietoa monista muista asioista, jotka haastateltavien mielestä vaikuttavat uimaopetuksen mielekkyyteen. Olemme tehneet oppaasta mahdollisimman konkreettisen ja käyttökelpoisen. Opinnäytetyössämme kerromme lisäksi opinnäytetyöprosessista kokonaisuudessaan.