The impacts of the economic crisis on tourism companies in Crete
Kapanen, Suvi (2014)
Kapanen, Suvi
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121619931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121619931
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on saada tietoa talouskriisin vaikutuksesta turismiin Kreikassa, erityisesti Kreetan saarella. Laadullisella tutkimuksella pyritään saamaan ajankohtaista tietoa siitä miten heikko taloustilanne vuoden 2008 jälkeen on vaikuttanut matkailualalla toimivien palveluntarjoajien toimintaan sekä miten palveluntarjoajat ovat selviytyneet talouskriisistä. Tutkimuksessa selvitetään miten talouskriisi on ilmennyt konkreettisesti esimerkiksi asiakasmäärissä ja yrityksen toiminnassa sekä millaisia muutoksia esimerkiksi palveluiden tarjontaan ja palveluiden laatuun sekä markkinointiin yrityksissä on tehty kriisistä selviytymiseksi. Tutkimuksessa halutaan selvittää miten paikalliset yritykset Kreetalla sopeutuivat taloustilanteeseen ja minkälaisia keinoja ne käyttivät.
Teoreettinen osuus koostuu yrityksen toimintaympäristöstä ja elementeistä ulkoisessa ympäristössä, jotka vaikuttavat yrityksen toimintaan. Lisäksi teoriassa käydään läpi talouskriisi ja sen seuraukset koko maailman, Euroopan ja Kreikan mittakaavassa.
Tutkimusmenetelmä oli laadullinen. Tiedot kerättiin helmi- ja maaliskuussa 2014 haastattelemalla viiden erityyppisen matkailuyrityksen johtohenkilökuntaa Kreetalla Haniassa.
Tutkimustulokset osoittavat, että talouskriisi ei vaikuttanut turistien määrään Kreetalla. Se kuitenkin vaikutti matkailun luonteeseen ja laski matkailun laatua ja turistien kulutusta kohteessa. Toisiin yrityksiin talouskriisi vaikutti toisia enemmän. Suurin vaikutus oli hallituksen toimilla ja uusilla veroilla, jotka vaikuttivat yritysten toimintaan kielteisesti. Myös yritysten kysyntä jakautui epätasaisesti; esimerkiksi halvempaa majoitusta suosittiin luksusmajoitusta enemmän. Paikallinen turismi väheni selvästi Kreetalla ja ulkomaalaisista turisteista tuli yhä tärkeämpiä paikallisille matkailuyrityksille. Nämä nähdään Kreetan ainoana toivona selvitä tulevaisuudessa.
Teoreettinen osuus koostuu yrityksen toimintaympäristöstä ja elementeistä ulkoisessa ympäristössä, jotka vaikuttavat yrityksen toimintaan. Lisäksi teoriassa käydään läpi talouskriisi ja sen seuraukset koko maailman, Euroopan ja Kreikan mittakaavassa.
Tutkimusmenetelmä oli laadullinen. Tiedot kerättiin helmi- ja maaliskuussa 2014 haastattelemalla viiden erityyppisen matkailuyrityksen johtohenkilökuntaa Kreetalla Haniassa.
Tutkimustulokset osoittavat, että talouskriisi ei vaikuttanut turistien määrään Kreetalla. Se kuitenkin vaikutti matkailun luonteeseen ja laski matkailun laatua ja turistien kulutusta kohteessa. Toisiin yrityksiin talouskriisi vaikutti toisia enemmän. Suurin vaikutus oli hallituksen toimilla ja uusilla veroilla, jotka vaikuttivat yritysten toimintaan kielteisesti. Myös yritysten kysyntä jakautui epätasaisesti; esimerkiksi halvempaa majoitusta suosittiin luksusmajoitusta enemmän. Paikallinen turismi väheni selvästi Kreetalla ja ulkomaalaisista turisteista tuli yhä tärkeämpiä paikallisille matkailuyrityksille. Nämä nähdään Kreetan ainoana toivona selvitä tulevaisuudessa.