Taistelukohtauksen kuvallinen kerronta
Itämäki, Jimi (2014)
Itämäki, Jimi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519844
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustalla on intohimoni taistelulajeihin ja haluan erityisesti tutkia kuvausta ja dramaturgiaa elokuvissa esitetyissä taistelukohtauksissa. Monet toimintaelokuvat ovat matkineet Hongkong- ja samurai-elokuvien tyyliä taistelukohtauksissa, mutta vaikka näyttävien taistelukohtausten tekeminen on yleistynyt, niin siitä on edelleen vaikea löytää tietoa alan kirjallisuudessa tai internetissä.
Suomalaisessa elokuvassa nähdään äärimmäisen harvoin niin sanottuja kungfu-elokuvien tyylisiä taistelukohtauksia, joissa lyönnit, potkut, torjunnat ja hurjat hypyt sekä kaatumiset ovat isossa osassa elokuvan kuvakerrontaa. Monissa muissa maissa niitä on kuitenkin tehty menestyneesti. Se on yksi elokuvakerronnan erityisala, jossa edelleen tarvitaan asiantuntijoita apua.
Opinnäytetyöni tarkoituksena on tutkia ja valaista niitä tärkeitä kuvaamisen yksityiskohtia, mitä taistelukohtauksen kuvallisessa kerronnassa tarvitaan. Minua kiinnostaa myös, miten näyttelijöiden liikkeiden energia voidaan välittää katsojalle kuvien avulla. Taiteellisena työnä suunnittelin, kuvasin ja leikkasin oman taistelukohtauksen. Asioiden hahmottamisen auttamiseksi tarkastelen kolmen eri taistelukohtauksen, sekä oman taistelukohtaukseni kuvallista kerrontaa.
Opinnäytetyön tehtyäni voin todeta, että sille on syynsä miksi taistelukohtausta tehdessä tarvitaan asiantuntijoiden apua. Siinä yhdistyvät toiminnan kuvaaminen, liikkeiden ymmärtäminen, tarinan ja dramaturgian hahmottaminen ja näyttelijän liikkeiden sovittaminen hahmon luonteeseen. Aiheesta riittäisi vielä paljon tutkittavaa ja innostukseni taistelukohtauksiin on vain kasvanut tämän opinnäytetyön myötä. Toivon myös pääseväni käyttämään erikoisosaamistani tulevaisuudessa.
Suomalaisessa elokuvassa nähdään äärimmäisen harvoin niin sanottuja kungfu-elokuvien tyylisiä taistelukohtauksia, joissa lyönnit, potkut, torjunnat ja hurjat hypyt sekä kaatumiset ovat isossa osassa elokuvan kuvakerrontaa. Monissa muissa maissa niitä on kuitenkin tehty menestyneesti. Se on yksi elokuvakerronnan erityisala, jossa edelleen tarvitaan asiantuntijoita apua.
Opinnäytetyöni tarkoituksena on tutkia ja valaista niitä tärkeitä kuvaamisen yksityiskohtia, mitä taistelukohtauksen kuvallisessa kerronnassa tarvitaan. Minua kiinnostaa myös, miten näyttelijöiden liikkeiden energia voidaan välittää katsojalle kuvien avulla. Taiteellisena työnä suunnittelin, kuvasin ja leikkasin oman taistelukohtauksen. Asioiden hahmottamisen auttamiseksi tarkastelen kolmen eri taistelukohtauksen, sekä oman taistelukohtaukseni kuvallista kerrontaa.
Opinnäytetyön tehtyäni voin todeta, että sille on syynsä miksi taistelukohtausta tehdessä tarvitaan asiantuntijoiden apua. Siinä yhdistyvät toiminnan kuvaaminen, liikkeiden ymmärtäminen, tarinan ja dramaturgian hahmottaminen ja näyttelijän liikkeiden sovittaminen hahmon luonteeseen. Aiheesta riittäisi vielä paljon tutkittavaa ja innostukseni taistelukohtauksiin on vain kasvanut tämän opinnäytetyön myötä. Toivon myös pääseväni käyttämään erikoisosaamistani tulevaisuudessa.