Sähköisen markkinointiviestinnän kehittäminen : Case: Lauttamäen perinnetila
Väisänen, Laura (2014)
Väisänen, Laura
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121619941
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121619941
Tiivistelmä
Markkinointiviestintään käytetään yhä useammin Internetiä, ja varsinkin pienille yrityksille se on kustannustehokkuutensa takia hyvä väylä markkinoida ja viestiä asiakkaiden kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Lauttamäen perinnetilan sähköistä markkinointiviestintää. Yritys on tulevaisuudessa laajentamassa palveluitaan nykyisen hääpalvelun lisäksi myös yrityspalveluihin, joten myös markkinointiviestintää on hyvä kehittää vastaamaan tulevaisuuden tarpeita.
Kehittämistyön tueksi toteutettiin kvalitatiivinen haastattelututkimus yrityksen nykyisille asiakkaille sekä mahdollisille tuleville yritysasiakkaille. Haastatellut yritysten edustajat valittiin vastaamaan haluttua asiakassegmenttiä.
Haastatteluista saatiin hyviä vastauksia siihen, missä ja miten yrityksen kannattaa markkinoida, ja minkälaista sisältöä asiakkaat toivovat. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan sanoa, että molemmat segmentit etsivät tietoa Internetistä ja yritysten kotisivuilta. Sosiaalinen media toimii kotisivujen tukena, ja Facebooksivujen
olemassaolo parantaa yrityksen näkyvyyttä ja löydettävyyttä. Kuluttaja- ja yritysasiakkaat etsivät hieman erilaista tietoa, ja tämä on otettava huomioon markkinointiviestinnässä. Opinnäytetyön tuloksena Lauttamäen perinnetilalle kehitettiin Facebook- ja kotisivu. Yrityksen asema kilpailijoihin nähden parani huomattavasti.
Kehittämistyön tueksi toteutettiin kvalitatiivinen haastattelututkimus yrityksen nykyisille asiakkaille sekä mahdollisille tuleville yritysasiakkaille. Haastatellut yritysten edustajat valittiin vastaamaan haluttua asiakassegmenttiä.
Haastatteluista saatiin hyviä vastauksia siihen, missä ja miten yrityksen kannattaa markkinoida, ja minkälaista sisältöä asiakkaat toivovat. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan sanoa, että molemmat segmentit etsivät tietoa Internetistä ja yritysten kotisivuilta. Sosiaalinen media toimii kotisivujen tukena, ja Facebooksivujen
olemassaolo parantaa yrityksen näkyvyyttä ja löydettävyyttä. Kuluttaja- ja yritysasiakkaat etsivät hieman erilaista tietoa, ja tämä on otettava huomioon markkinointiviestinnässä. Opinnäytetyön tuloksena Lauttamäen perinnetilalle kehitettiin Facebook- ja kotisivu. Yrityksen asema kilpailijoihin nähden parani huomattavasti.