Koiran ruokintasovelluksen tuotteistaminen : Case: Raakapaikka Oy
Kauhanen, Viljami; Lehtonen, Minna (2014)
Lataukset:
Kauhanen, Viljami
Lehtonen, Minna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519904
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519904
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli aloittaa toimeksiantajan Raakapaikka Oy:n tuotteistamisprosessi. Työtä rajattiin kuitenkin koskemaan vain tuotteistamisprosessin alkupäätä, eli työssä keskityttiin kysynnän kartoittamiseen ja toimeksiantajan ehdottaman tuotekonseptin mukaisen ruokintasovelluksen testaamiseen. Tuotteistamisprosessi on laaja, joten resurssimme eivät olisi riittäneet koko prosessin läpivientiin. Idea koiran ruokintaa tukevasta sovelluksesta saatiin toimeksiantajalta. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, onko tuotekonseptin mukaisella koiran ruokintasovelluksella kaupallista potentiaalia.
Kyseessä oli kvantitatiivinen kyselytutkimus. Kyselylomake julkaistiin sähköisenä kolmella eri koiran ruokintaan keskittyneellä foorumilla kesällä 2014. Vastauksia kertyi parissa päivässä 238 kappaletta.
Kyselyn tulosten mukaan koiran ruokintaa tukevalle sovellukselle löytyy kysyntää. Yli puolet vastaajista koki kuvatun tuotekonseptin kiinnostavaksi ja hyödylliseksi. Koiran ravinnontarpeen täyttämisen vaivalloisuus koettiin vaihtelevasti. Mieluisin sovelluksen jakelukanava oli nettisivupohjainen sovellus, josta oltaisiin keskimäärin valmiita maksamaan reilut 10 €. Tutkimuksen tuloksena voidaan nähdä peruste koiranruokintasovelluksen kehittämiselle markkinoille.
Kyseessä oli kvantitatiivinen kyselytutkimus. Kyselylomake julkaistiin sähköisenä kolmella eri koiran ruokintaan keskittyneellä foorumilla kesällä 2014. Vastauksia kertyi parissa päivässä 238 kappaletta.
Kyselyn tulosten mukaan koiran ruokintaa tukevalle sovellukselle löytyy kysyntää. Yli puolet vastaajista koki kuvatun tuotekonseptin kiinnostavaksi ja hyödylliseksi. Koiran ravinnontarpeen täyttämisen vaivalloisuus koettiin vaihtelevasti. Mieluisin sovelluksen jakelukanava oli nettisivupohjainen sovellus, josta oltaisiin keskimäärin valmiita maksamaan reilut 10 €. Tutkimuksen tuloksena voidaan nähdä peruste koiranruokintasovelluksen kehittämiselle markkinoille.