Sairaanhoitajien ja sairaanhoidon kouluttajien käsitykset näyttöön perustuvasta toiminnasta Kazakstanissa
Hasselberg, Jennymaria (2014)
Hasselberg, Jennymaria
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121119396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121119396
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa Kazakstanissa parhaillaan käynnissä olevaa terveydenhuollon uudistus- ja kehittämishanketta. Hankkeen yhtenä tavoitteena on terveydenhuollon perus- ja jatkokoulutuksen laadun parantaminen kansainvälisiä standardeja vastaavaksi. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata näyttöön perustuvan toiminnan (evidence-based practice, EBP; NPT) nykytila kazakstanilaisten sairaanhoitajien ja sairaanhoidon kouluttajien näkökulmista tarkasteltuna. Tavoitteena oli tuottaa tutkittua tietoa, jota voidaan hyödyntää hoitotyön uudistamisessa ja kehittämisessä Kazakstanissa. Opinnäytetyö toteutettiin kyselytutkimuksena. Otantamenetelmänä käytettiin harkinnanvaraista otantaa. Kyselyyn vastasivat sairaanhoitajat ja sairaanhoidon kouluttajat (n=89), jotka osallistuivat neljälle Kazakstanissa järjestetylle mestarikurssille. Aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin SPSS Statistics 22 -tilastointiohjelmaa käyttäen. Avoimet kysymykset analysoitiin sisällön analyysin avulla.
Sairaanhoitajien ja sairaanhoidon kouluttajien käsitykset ja asenteet NPT:sta olivat suurelta osin myönteisiä. NPT:n osaaminen oli melko hyvää tai hyvää. NPT:n omaksumista eniten edistävinä tekijöinä koettiin riittävä aika ja koulutus sekä asianmukaiset fasiliteetit. Tärkeimpinä NPT:n omaksumista estävinä tekijöinä koettiin riittämätön aika sekä puutteet osaamisessa ja fasiliteeteissa.
Tulosten perusteella tehdään seuraavat johtopäätökset. NPT:n vahvistamiseksi tulee pyrkiä lisäämään tietoisuutta sen hyödyistä ja mahdollisuuksista. NPT:n koulutusta tulee lisätä sairaanhoidon peruskoulutukseen ja kliiniseen työhön integroituna. NPT-työryhmien perustaminen ja niiden näkyvyyden edistäminen tukee niiden hyödyntämistä tiedonlähteenä. NPT:n omaksumista edistäviin tekijöihin tulee panostaa. Vastaavasti NPT:n omaksumista estävät tekijät tulee tunnistaa ja niiden haittavaikutus pyrkiä minimoimaan.
Sairaanhoitajien ja sairaanhoidon kouluttajien käsitykset ja asenteet NPT:sta olivat suurelta osin myönteisiä. NPT:n osaaminen oli melko hyvää tai hyvää. NPT:n omaksumista eniten edistävinä tekijöinä koettiin riittävä aika ja koulutus sekä asianmukaiset fasiliteetit. Tärkeimpinä NPT:n omaksumista estävinä tekijöinä koettiin riittämätön aika sekä puutteet osaamisessa ja fasiliteeteissa.
Tulosten perusteella tehdään seuraavat johtopäätökset. NPT:n vahvistamiseksi tulee pyrkiä lisäämään tietoisuutta sen hyödyistä ja mahdollisuuksista. NPT:n koulutusta tulee lisätä sairaanhoidon peruskoulutukseen ja kliiniseen työhön integroituna. NPT-työryhmien perustaminen ja niiden näkyvyyden edistäminen tukee niiden hyödyntämistä tiedonlähteenä. NPT:n omaksumista edistäviin tekijöihin tulee panostaa. Vastaavasti NPT:n omaksumista estävät tekijät tulee tunnistaa ja niiden haittavaikutus pyrkiä minimoimaan.