Palkkaprosessin kehittäminen : Case: Accountor Palkat Jyväskylä Oy
Roivainen, Petra (2014)
Roivainen, Petra
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620004
Tiivistelmä
Accountor on talous- ja palkkahallinnon palveluja tarjoava monikansallinen yritys. Toimeksiantajana toimi Accountorin Jyväskylän palkkayksikkö. Opinnäytetyön tavoite oli kuvata toimeksiantajan palkkaprosessin nykytilannetta ja selvittää palkkaprosessin kehityskohteita.
Opinnäytetyössä oli kvalitatiivinen tutkimusote. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin palkanmaksua ja siihen liittyviä tehtäviä sekä prosesseja ja niiden kehittämistä. Teoriaosassa lähteinä käytettiin kirjallisuutta, Internet-lähteitä ja lainsäädäntöä. Aineistoa tutkimukseen kerättiin teemahaastatteluilla ja havainnoimalla. Teemahaastatteluja tehtiin yhdeksälle henkilölle, joista kaksi oli esimiehiä ja seitsemän työntekijöitä.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että kehittämiskohteita on sekä palkkaprosessissa että palkkaprosessiin onnistuneeseen läpivientiin vaikuttavissa tekijöissä. Teemahaastattelujen pohjalta havaittiin useita eritasoisia kehittämiskohteita. Merkittävimmäksi kehittämiskohteeksi nousi palkkaprosessin kokonaisuuden sähköistäminen mahdollisimman usean asiakkaan kanssa.
Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää palkkaprosessin jatkuvassa kehittämisessä, arvioinnissa ja parantamisessa. Toimeksiantaja voi mahdollisesti käyttää tutkimusta apuna kehittäessään muitakin prosesseja organisaatiossa.
Opinnäytetyössä oli kvalitatiivinen tutkimusote. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin palkanmaksua ja siihen liittyviä tehtäviä sekä prosesseja ja niiden kehittämistä. Teoriaosassa lähteinä käytettiin kirjallisuutta, Internet-lähteitä ja lainsäädäntöä. Aineistoa tutkimukseen kerättiin teemahaastatteluilla ja havainnoimalla. Teemahaastatteluja tehtiin yhdeksälle henkilölle, joista kaksi oli esimiehiä ja seitsemän työntekijöitä.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että kehittämiskohteita on sekä palkkaprosessissa että palkkaprosessiin onnistuneeseen läpivientiin vaikuttavissa tekijöissä. Teemahaastattelujen pohjalta havaittiin useita eritasoisia kehittämiskohteita. Merkittävimmäksi kehittämiskohteeksi nousi palkkaprosessin kokonaisuuden sähköistäminen mahdollisimman usean asiakkaan kanssa.
Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää palkkaprosessin jatkuvassa kehittämisessä, arvioinnissa ja parantamisessa. Toimeksiantaja voi mahdollisesti käyttää tutkimusta apuna kehittäessään muitakin prosesseja organisaatiossa.