Austrian Sauna Manufacturer Market : Market Research for Harvia Oy
Tommi, Puomisto (2014)
Tommi, Puomisto
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121619980
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121619980
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä pyrittiin auttamaan Harvia Oy:n päätöksentekoa sen suhteen, onko järkevää
laajentaa toimintaa Itävallan saunamarkkinoille. Tätä varten tutkittiin ja analysoitiin Itävallan
talousympäristöä, saunamarkkinoita sekä mahdollisia kilpailijoita.
Teoreettinen viitekehys sisältää tärkeimmät teoriat koskien ulkomaisille markkinoille laajentumista.
Siihen sisältyy teoriaa markkinan valinnasta, markkinoiden segmentoinnista sekä
laajentumistavoista (modes of entry). Lisäksi käsitellään datankeruumenetelmiä, datan kuvausta
sekä erityisesti analyysimetodeja, jotka tässä työssä olivat PESTLE ja suhdelukuanalyysi (ratio
analysis).
Tutkimus oli deskriptiivinen sekundäärinen data-analyysi, ja data kerättiin kaupallisista onlinetietokannoista.
Data koostui Itävallan maatiedoista ja kymmenen itävaltalaisen yrityksen
tilinpäätöksistä. Tämä data analysoitiin, jotta saatiin selville Itävallan talousympäristön ja
mahdollisten kilpailevien yritysten taloudellinen tila. Sen lisäksi tilinpäätöksistä laskettiin Itävallan
saunamarkkinoiden kokonaisarvo. Myös yritysten tuoteportfolioita vertailtiin Harvia Oy:n
tuotetarjonnan kanssa.
Tulokset osoittivat, että mahdollisuudet Itävaltaan laajentumiseen talousympäristön puolesta ovat
suotuisat. Itävallan talous palautuu hitaasti Euroopan talouskriisistä, ja saunamarkkinat ovat
mittavat ja vakaat, eikä niiden arvo ole muuttunut dramaattisesti viime vuosina. Kilpailu on
suhteellisen tasaista, vaikkakin muutamalla yrityksellä on mittava markkinaosuus muihin verrattuna.
Muita suuria esteitä markkinoille laajentumiseen ei löytynyt paitsi itävaltalaisten saunavalmistajien
epävakaa taloudellinen tilanne, joka tulee ottaa huomioon, mikäli Harvia Oy etsii paikallisia
yhteistyökumppaneita.
Tulevaisuudessa syventäviä tutkimuksia voitaisiin tehdä yritysten operaatioita ja erityisesti
alakohtaisia normeja ja käytäntöjä koskien. Sen lisäksi voitaisiin paremman kuvan saamiseksi tutkia
ulkomaalaisten kilpailijoiden vaikutusta kilpailutilanteeseen Itävallassa.
laajentaa toimintaa Itävallan saunamarkkinoille. Tätä varten tutkittiin ja analysoitiin Itävallan
talousympäristöä, saunamarkkinoita sekä mahdollisia kilpailijoita.
Teoreettinen viitekehys sisältää tärkeimmät teoriat koskien ulkomaisille markkinoille laajentumista.
Siihen sisältyy teoriaa markkinan valinnasta, markkinoiden segmentoinnista sekä
laajentumistavoista (modes of entry). Lisäksi käsitellään datankeruumenetelmiä, datan kuvausta
sekä erityisesti analyysimetodeja, jotka tässä työssä olivat PESTLE ja suhdelukuanalyysi (ratio
analysis).
Tutkimus oli deskriptiivinen sekundäärinen data-analyysi, ja data kerättiin kaupallisista onlinetietokannoista.
Data koostui Itävallan maatiedoista ja kymmenen itävaltalaisen yrityksen
tilinpäätöksistä. Tämä data analysoitiin, jotta saatiin selville Itävallan talousympäristön ja
mahdollisten kilpailevien yritysten taloudellinen tila. Sen lisäksi tilinpäätöksistä laskettiin Itävallan
saunamarkkinoiden kokonaisarvo. Myös yritysten tuoteportfolioita vertailtiin Harvia Oy:n
tuotetarjonnan kanssa.
Tulokset osoittivat, että mahdollisuudet Itävaltaan laajentumiseen talousympäristön puolesta ovat
suotuisat. Itävallan talous palautuu hitaasti Euroopan talouskriisistä, ja saunamarkkinat ovat
mittavat ja vakaat, eikä niiden arvo ole muuttunut dramaattisesti viime vuosina. Kilpailu on
suhteellisen tasaista, vaikkakin muutamalla yrityksellä on mittava markkinaosuus muihin verrattuna.
Muita suuria esteitä markkinoille laajentumiseen ei löytynyt paitsi itävaltalaisten saunavalmistajien
epävakaa taloudellinen tilanne, joka tulee ottaa huomioon, mikäli Harvia Oy etsii paikallisia
yhteistyökumppaneita.
Tulevaisuudessa syventäviä tutkimuksia voitaisiin tehdä yritysten operaatioita ja erityisesti
alakohtaisia normeja ja käytäntöjä koskien. Sen lisäksi voitaisiin paremman kuvan saamiseksi tutkia
ulkomaalaisten kilpailijoiden vaikutusta kilpailutilanteeseen Itävallassa.