Paikallislehti muutoksen kynnyksellä
Kukkasniemi, Heidi (2014)
Kukkasniemi, Heidi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620032
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620032
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön teoreettinen pohja käsittelee sanomalehtimainontaa, sanomalehtimainonnan osuutta mediamainonnasta ja mediataloutta. Teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään sanomalehden ominaisuuksiin mainosvälineenä, sopivan sanomalehden valintakriteereihin, sanomalehden rooliin mediamainonnassa ja mainonnan rooliin sanomalehden tuloissa. Tutkimus toteutettiin Paikallislehti X:n toimeksiannosta. Yritys julkaisee paikallislehteä, joka ilmestyy kaksi kertaa viikossa. Yrityksellä on ollut harkinnassa ilmestymispäivien vähentäminen kahdesta yhteen päivään. Toimeksiantaja on kiinnostunut kuulemaan mainostaja-asiakkaiden mielipiteitä mahdollisesta muutoksesta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeräysmenetelmänä toimi puolistrukturoitu haastattelu. Haastateltavina oli yrityksen tärkeimpiä ja suurimpia mainostajia. Haastatteluiden avulla saatiin tietoa yritysten välisen yhteistyön nykytilanteesta ja suhtautumisesta mahdollista muutosta kohtaan. Samalla kartoitettiin myös yritysten kiinnostusta sanomalehden kehitteillä olevia sähköisiä palveluita kohtaan.
Tutkimuksessa haastateltiin 12 erikoista yritystä yhdeksältä eri toimialalta. Haastatellut kokevat toimeksiantajana toimivan paikallislehden tärkeäksi mainoskanavaksi. Tutkimustuloksissa paikallisuus nousee selvästi lehden vahvuudeksi mainosvälineenä. Heikkouksiksi koetaan levikkialue, ilmoitusvalmistus ja kalliit ilmoitushinnat. Suurin osa mainostajista on ollut tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä yhteistyöhön toimeksiantajan kanssa, mutta jotain parannusehdotuksia nousi esille. Ehdotukset koskevat ilmoitushintoja, ilmoitusvalmistusta ja epäselvien asioiden selventämistä.
Kysyttäessä ilmestymistiheydestä suurin osa haastatelluista ottaa yksipäiväisen lehden vastaan neutraalisti, mutta mielipiteet ilmestymispäivästä jakautuivat. Keskiviikko ja torstai saavat yhtä paljon kannatusta sopivaksi ilmestymispäiväksi. Loppuviikko koetaan myöhäiseksi ja alkuviikko liian aikaiseksi ajankohdaksi, mutta alkuviikko saa myös kannatusta.
Suurimmalla osalla haastatelluista on verkkosivut. Suurin osa yrityksistä ei mainosta verkkolehdissä, mutta he käyttävät muita sähköisen median palveluita. Kiinnostus verkkosivuilla mainontaan on tällä hetkellä pienehkö. Näköislehden lisäpalvelut saattaisivat kiinnostaa osaa haastatelluista, mutta he tarvitsevat lisätietoa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeräysmenetelmänä toimi puolistrukturoitu haastattelu. Haastateltavina oli yrityksen tärkeimpiä ja suurimpia mainostajia. Haastatteluiden avulla saatiin tietoa yritysten välisen yhteistyön nykytilanteesta ja suhtautumisesta mahdollista muutosta kohtaan. Samalla kartoitettiin myös yritysten kiinnostusta sanomalehden kehitteillä olevia sähköisiä palveluita kohtaan.
Tutkimuksessa haastateltiin 12 erikoista yritystä yhdeksältä eri toimialalta. Haastatellut kokevat toimeksiantajana toimivan paikallislehden tärkeäksi mainoskanavaksi. Tutkimustuloksissa paikallisuus nousee selvästi lehden vahvuudeksi mainosvälineenä. Heikkouksiksi koetaan levikkialue, ilmoitusvalmistus ja kalliit ilmoitushinnat. Suurin osa mainostajista on ollut tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä yhteistyöhön toimeksiantajan kanssa, mutta jotain parannusehdotuksia nousi esille. Ehdotukset koskevat ilmoitushintoja, ilmoitusvalmistusta ja epäselvien asioiden selventämistä.
Kysyttäessä ilmestymistiheydestä suurin osa haastatelluista ottaa yksipäiväisen lehden vastaan neutraalisti, mutta mielipiteet ilmestymispäivästä jakautuivat. Keskiviikko ja torstai saavat yhtä paljon kannatusta sopivaksi ilmestymispäiväksi. Loppuviikko koetaan myöhäiseksi ja alkuviikko liian aikaiseksi ajankohdaksi, mutta alkuviikko saa myös kannatusta.
Suurimmalla osalla haastatelluista on verkkosivut. Suurin osa yrityksistä ei mainosta verkkolehdissä, mutta he käyttävät muita sähköisen median palveluita. Kiinnostus verkkosivuilla mainontaan on tällä hetkellä pienehkö. Näköislehden lisäpalvelut saattaisivat kiinnostaa osaa haastatelluista, mutta he tarvitsevat lisätietoa.