Nostalgiaherkkuja maalaismaisemassa : Liiketoimintasuunnitelma kahvilayritykselle
Peltoniemi, Terhi (2014)
Peltoniemi, Terhi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620050
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620050
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä liiketoimintasuunnitelma tulevalle kahvilayritykselle. Teoriaosassa selvitettiin liiketoimintasuunnitelman teoreettinen pohja ja liikeidean mukaisen kahvilayrityksen kysyntä sekä tulevaisuuden kuluttajien toiveita.
Tietoperustassa käsiteltiin liiketoimintasuunnitelman merkityksestä ja sisällöstä, liikeideoiden lähteistä sekä yritysmuotojen eroavaisuuksista. Lisäksi teoriaosassa selvitettiin aloittavan yrityksen rahoitusvaihtoehtoja ja markkinointia. Teoriapohja-na käytettiin alan kirjallisuutta, tutkimuksia, internet-lähteitä ja artikkeleja.
Opinnäytetyön toinen osa on realistinen ja käytännönläheinen liiketoimintasuunnitelma. Liiketoimintasuunnitelmassa selvitettiin liikeidea, sen kysyntä ja kannattavuus, tuotteiden erityispiirteet sekä asiakassegmentit. Lisäksi työssä tutkittiin markkinatilannetta tuote-kilpailijamatriisin avulla. Osana liiketoimintasuunnitelmaa pohdittiin myös yrityksen talouden suunnittelua ja rahoituslaskelmia, riskianalyysia ja tulevaisuudennäkymiä.
Liiketoimintasuunnitelma on pyritty tekemään mahdollisimman totuudenmukaiseksi, jotta sitä voidaan käyttää tulevaisuudessa apuna yrityksen perustamisvaiheessa ja rahoitusta hankittaessa. Liiketoimintasuunnitelma on opinnäytetyön liitteenä, ja se on liikesalaisuuksien vuoksi salainen.
Tietoperustassa käsiteltiin liiketoimintasuunnitelman merkityksestä ja sisällöstä, liikeideoiden lähteistä sekä yritysmuotojen eroavaisuuksista. Lisäksi teoriaosassa selvitettiin aloittavan yrityksen rahoitusvaihtoehtoja ja markkinointia. Teoriapohja-na käytettiin alan kirjallisuutta, tutkimuksia, internet-lähteitä ja artikkeleja.
Opinnäytetyön toinen osa on realistinen ja käytännönläheinen liiketoimintasuunnitelma. Liiketoimintasuunnitelmassa selvitettiin liikeidea, sen kysyntä ja kannattavuus, tuotteiden erityispiirteet sekä asiakassegmentit. Lisäksi työssä tutkittiin markkinatilannetta tuote-kilpailijamatriisin avulla. Osana liiketoimintasuunnitelmaa pohdittiin myös yrityksen talouden suunnittelua ja rahoituslaskelmia, riskianalyysia ja tulevaisuudennäkymiä.
Liiketoimintasuunnitelma on pyritty tekemään mahdollisimman totuudenmukaiseksi, jotta sitä voidaan käyttää tulevaisuudessa apuna yrityksen perustamisvaiheessa ja rahoitusta hankittaessa. Liiketoimintasuunnitelma on opinnäytetyön liitteenä, ja se on liikesalaisuuksien vuoksi salainen.