Ammatillinen kehittyminen monialaisessa terveys- ja hyvinvointialan opiskelijaosuuskunnassa
Ansio, Tiina-Maria; Mäki, Atte (2014)
Ansio, Tiina-Maria
Mäki, Atte
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519921
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519921
Tiivistelmä
Ammatillista kehittymistä sekä monialaisuuden merkitystä terveys- ja hyvinvointialalla on tutkittu vähän. Terveys- ja hyvinvointialalla opiskelu painottuu edelleen opettajavetoiseen luokkaopiskeluun. Turun ammattikorkeakoulun terveys- ja sosiaalialan opetuksessa kokeiltiin vuonna 2013 syksyllä alkanutta opiskelijaosuuskuntatoimintaa, joka oli osa Agricola-hanketta. Tässä opiskelijaosuuskunnassa kahdeksan opiskelijaa eri terveys- ja hyvinvointialoilta perustivat osuuskunnan. Siinä toimimisesta opiskelijoille tehtiin kullekin oma suunnitelma eri kurssien opiskelusta osuuskuntatoiminnan kautta.
Opinnäytetyön tarkoitus oli tutkimuksellisesti kuvata opiskelijaosuuskuntatoiminnassa tapahtuvaa ammatillista kehittymistä sekä monialaisuuden merkitystä. Tavoitteena on hyödyntää saatua tietoa mahdollisesti jatkossa perustettaviin terveys- ja hyvinvointialojen opiskelijaosuuskuntiin sekä siihen, olisiko tällä alalla mahdollista suorittaa opintoja osuuskunnan kautta jatkossakin.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastattelu toteutettiin haastattelemalla opiskelijaosuuskunta MultiPotentian jäseniä (n=5) ja analysoimalla yhdeltä opiskelijalta oppimispäiväkirja (N=6). Haastattelemalla kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä.
Haastattelujen analyysin tuloksista tärkeimpinä nousivat haastateltavien tyytyväisyys siihen, että olivat lähteneet mukaan projektiin, kohonnut valmius lähteä opintojen jälkeen työelämään sekä oman oppimisen ja tietotaidon kriittinen tarkastelu.
Opinnäytetyön tarkoitus oli tutkimuksellisesti kuvata opiskelijaosuuskuntatoiminnassa tapahtuvaa ammatillista kehittymistä sekä monialaisuuden merkitystä. Tavoitteena on hyödyntää saatua tietoa mahdollisesti jatkossa perustettaviin terveys- ja hyvinvointialojen opiskelijaosuuskuntiin sekä siihen, olisiko tällä alalla mahdollista suorittaa opintoja osuuskunnan kautta jatkossakin.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastattelu toteutettiin haastattelemalla opiskelijaosuuskunta MultiPotentian jäseniä (n=5) ja analysoimalla yhdeltä opiskelijalta oppimispäiväkirja (N=6). Haastattelemalla kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä.
Haastattelujen analyysin tuloksista tärkeimpinä nousivat haastateltavien tyytyväisyys siihen, että olivat lähteneet mukaan projektiin, kohonnut valmius lähteä opintojen jälkeen työelämään sekä oman oppimisen ja tietotaidon kriittinen tarkastelu.