Cinema 4D -ohjelman partikkeleiden hyödyntäminen kuvittamisessa
Sorsa, Mari (2014)
Sorsa, Mari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620059
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620059
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee tavallisimpia partikkelitoimintoja MAXON Cinema 4D -ohjelmassa. Tavoitteena on esitellä partikkelitoimintoja, havainnollistaa partikkelityönkulkua sekä tutkia ja testata, millaisia mahdollisuuksia partikkelit voivat tarjota kuvittamiseen. Työssä luodaan partikkeleiden avulla itsenäisesti toimivaa kuvaa. Tietoa partikkeleista on kerätty internet-tutoriaaleista, ja opinnäytetyö toimii koosteena havainnoista ja tiedoista, joita on ilmennyt aihetta tutkittaessa.
Työn teoriaosuus alkaa partikkeleiden tutkimiseen liittyvistä asioista, minkä jälkeen tarkastellaan partikkeleiden syntymistä ja niiden liikkeiden hallitsemista perustasolla. Työn edetessä käydään läpi työskentelytapoja, ilmenneitä ongelmia ja ratkaisuja ongelmiin. Lopuksi käsitellään partikkeleiden liikeratojen piirrosmaista ulkoasua, joka muodostuu Tracer-objektin ja Hair-materiaalin yhteistoimintana. Jälkikäsittelyvaiheessa kuvakokonaisuudet yhdistetään toimivaksi kokonaisuudeksi Adobe After Effects -ohjelmalla.
Työn toiminnallisen osuuden lopputulos on videotiedosto, jossa partikkeleiden liikkeistä muodostuu kuvakokonaisuuksia. Kuvia videosta on sisällytetty opinnäytetyön loppuosaan. Teoriaosuudessa on toteutustekniikoiden yhteyteen liitetty tutkimuskuvia, joista löytyy samoja elementtejä kuin lopullisesta videosta.
Työn edetessä ilmeni, että partikkeleiden avulla on mahdollista toteuttaa näyttäviä kuvia ja animaatiota kuvitustarkoitukseen. Partikkelitoimintojen tutkiminen vaatii aikaa, tarkkuutta, kärsivällisyyttä ja harjoittelua, mutta on palkitsevaa, kun toimintoja alkaa ymmärtämään. Tämä opinnäytetyö voi toimia kokonaisuutta selkeyttävänä opintomateriaalina Cinema 4D -ohjelman partikkeleiden parissa työskentelyä aloittavalle kuvittajalle tai liikkuvan grafiikan tekijälle.
Työn teoriaosuus alkaa partikkeleiden tutkimiseen liittyvistä asioista, minkä jälkeen tarkastellaan partikkeleiden syntymistä ja niiden liikkeiden hallitsemista perustasolla. Työn edetessä käydään läpi työskentelytapoja, ilmenneitä ongelmia ja ratkaisuja ongelmiin. Lopuksi käsitellään partikkeleiden liikeratojen piirrosmaista ulkoasua, joka muodostuu Tracer-objektin ja Hair-materiaalin yhteistoimintana. Jälkikäsittelyvaiheessa kuvakokonaisuudet yhdistetään toimivaksi kokonaisuudeksi Adobe After Effects -ohjelmalla.
Työn toiminnallisen osuuden lopputulos on videotiedosto, jossa partikkeleiden liikkeistä muodostuu kuvakokonaisuuksia. Kuvia videosta on sisällytetty opinnäytetyön loppuosaan. Teoriaosuudessa on toteutustekniikoiden yhteyteen liitetty tutkimuskuvia, joista löytyy samoja elementtejä kuin lopullisesta videosta.
Työn edetessä ilmeni, että partikkeleiden avulla on mahdollista toteuttaa näyttäviä kuvia ja animaatiota kuvitustarkoitukseen. Partikkelitoimintojen tutkiminen vaatii aikaa, tarkkuutta, kärsivällisyyttä ja harjoittelua, mutta on palkitsevaa, kun toimintoja alkaa ymmärtämään. Tämä opinnäytetyö voi toimia kokonaisuutta selkeyttävänä opintomateriaalina Cinema 4D -ohjelman partikkeleiden parissa työskentelyä aloittavalle kuvittajalle tai liikkuvan grafiikan tekijälle.