Elokuvakerronnan keinot videopelissä The Walking Dead
Ahonen, Lauri (2014)
Ahonen, Lauri
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519874
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519874
Tiivistelmä
Kirjallisessa opinnäytetyössäni tarkastelen miten elokuvakerronan keinoja on käytetty videopelissä The Walking Dead. Videopelit ovat vuosien varrella lainanneet paljon elokuvien visuaalisesta ja kerronnallisesta kielestä. Valitsin The Walking Dead videopelin analyysini kohteeksi, koska se on saavuttanut suuren suosion kuluttajien ja kriitikoiden keskuudessa ja siihen viitataan usein interaktiivisena elokuvana. Keskityn tarkastelemaan aihetta erityisesti paradigma-mallin ja kuvaleikkauksen näkökulmasta.
Oppinnäytetyöni alkaa The Walking Dead pelin ja seikkailupelien taustan kartoituksella. Kerron miten elokuvakäsikirjoituksen paradigma-malli on vuosien saatossa muotoutunut ja tarkastelen miten The Walking Dead pelin juoni siihen istuu. Selostan mitä tarkoitetaan jatkuvuusleikkauksella ja analysoin miten jatkuvuusleikkausta on käytetty hyödyksi The Walking Dead pelissä. Lopuksi teen yhteenvedon ja pohdin elokuvakerronan käyttöä videopeleissä yleisesti.
Oppinnäytetyöni alkaa The Walking Dead pelin ja seikkailupelien taustan kartoituksella. Kerron miten elokuvakäsikirjoituksen paradigma-malli on vuosien saatossa muotoutunut ja tarkastelen miten The Walking Dead pelin juoni siihen istuu. Selostan mitä tarkoitetaan jatkuvuusleikkauksella ja analysoin miten jatkuvuusleikkausta on käytetty hyödyksi The Walking Dead pelissä. Lopuksi teen yhteenvedon ja pohdin elokuvakerronan käyttöä videopeleissä yleisesti.